به گزارش مانا، طبق قراردادی که اوایل هفته آینده به امضای دکتر رضا مسرور رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد انزلی و دکتر سعید محمد، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) خواهد رسید، ساخت یک پست اسکله رو رو به منظور تکمیل زیرساختهای بندری مجتع بندری کاسپین در دستور کار قرار میگیرد؛ بنابراین گزارش هم اکنون سه پست اسکله از بخش نخست مجتمع بندری کاسپین ساخته و مورد بهره برداری قرار گرفته است و سرمایه گذار بخش خصوصی عملیات احداث دو پست باقی مانده این فاز را در مرحله اجرا دارد.
لازم به ذکر است ساخت موج شکن بال شرقی مجتمع بندری کاسپین پیش از این از سوی قرارگاه سازندگی خاتمالانبیاء (ص) در این منطقه انجام شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.
کشتیهای رو رو برای حمل خودرو و سایر محمولههای طراحی شده روی چرخ، استفاده میشوند. کشتی رو رو دارای پلهای متحرکی است که امکان ورود و خروج وسایل نقلیه موتوری به داخل کشتی را فراهم میسازد در نتیجه کاهش زمان و هزینههای حمل و نقل بهه همراه افزایش ضریب ایمنی ترانزیت کالا از مهمترین ویژگیهای این نوع اسکلهها عنوان میشود.
بر اساس این گزارش قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شمال - جنوب، دارا بودن موقعیت ویژه در زمینه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر، همجواری با بنادر آستراخان و لاگان در روسیه، راسنودسک در ترکمنستان، اکتائو در قزاقستان و باکو در آذربایجان، دسترسی از طریق راههای مناسب، به بازارهای مصرف کشورهای CIS، نزدیکی به فرودگاه بین المللی رشت از جمله مزایای منطقه آزاد انزلی است.
مزایای قانونی همچون امکان ثبت، مالکیت و مشارکت سرمایه گذاران خارجی تا میزان ۱۰۰ درصد در منطقه، امکان فعالیت بانکها و موسسات مالی - بیمهای در این منطقه، معافیت مالیاتی ۲۰ ساله بر درآمد و دارایی از تاریخ بهره برداری هرگونه فعالیت اقتصادی، وحدت مدیریت در ارائه کلیه خدمات به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی، اقدامات سازمان در خصوص خلق مزایا و معافیتهای جدید برای فعالان اقتصادی - تولیدی، فعالیت بورس کالای منطقه، فعالسازی ۵۰ واحد راکد صنعتی در سه سال اخیر، رونق فضای تجاری با اجرای مصوبه کالای همراه مسافر و برگزاری پانزدهمین اجلاس اتاقهای بازرگانی کشورهای حاشیه دریای خزر و توسعه تعاملات بین المللی با کشورهای حاشیه خزر زمینه ساز رونق فضای کسب و کار در محدوده منطقه شده است.