به گزارش مانا، سیاوش رضوانی در نشست خبری با اشاره به شکل گیری کریدور جدید بنادر امیرآباد – دوغارون- چابهار، گفت: برای افزایش قدرت ترانزیتی ایران در منطقه ؛ کریدور جدید با محور ترانزیتی امیرآباد -دوغارون – چابهار شکل می گیرد و هم اکنون تفاهمنامه بین بنادر کشورهای ایران و افغانستان با حضور تاجران هندی امضا شده است و در آینده ای نزدیک اجرایی می شود.
وی افزود: هند و افغانستان برای تجارت با کشورهای شمالی حاشیه خزر و ترانزیت از بندر امیر آباد علاقمند هستند.
رضوانی اظهار داشت: بندر امیرآباد فرصتی جهت تامین نیازمندیهای اقتصادی کشور از طریق حمل و نقل دریایی است که تلاش داریم در این زمینه اقدامات صادرات و واردات را تقویت کنیم. یکی از فعالیت ها لجستیک چند وجهی در زمینه جابه جایی کالا و افزایش امکانات بندری است.
رضوانی در زمینه میزان سرمایهگذاری در بندر امیرآباد گفت: ۲۳ مورد شرکت در بندر امیرآباد با ۶۹۰ میلیارد تومان بهره برداری شد و ۱۳ مورد نیز با سرمایهگذاری ۶۷۰ میلیارد تومان در حال ساخت است.
وی ادامه داد: سال گذشته سه میلیون و ۸۰۰ هزار تن کالا در بندر امیر آباد تخلیه و بارگیری شد که ظرفیت اسمی بندر هفت میلیون و ۵۰۰ هزار تن است.
مدیربنادر و دریانوردی و منطقه ویژه اقتصادی امیرآباد گفت: در گذشته آهن، چوب و ذرت وارد بندر میشد و کشتیها خالی برمی گشتند اما اکنون کشتیها دوسربار است.
وی گفت: اسکله رورو برای ایران و کشورهای حاشیه دریای خزر دارای اهمیت زیادی است که به شبکه ریلی سراسری متصل بوده و دارای یک اسکله روروی کامیونی است و اکنون اسکله رورو ریلی ۹۲ درصد پیشرفت دارد و۸۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری اصلاحات اسکله صورت گرفت.
رضوانی بیان کرد: یکی از اهداف ما این بوده که صادرات و ترانزیت را در بندر توسعه دهیم که تفاهم نامههایی نیز در این زمینه منعقد شده است.
وی تصریح کرد: بندر امیرآباد رتبه خوبی میان بندر شمالی کشور دارد وهمچنین ۸۱ درصد صادرات به کشورهای حاشیه دریای خزر از طریق بندر امیرآباد بوده است.