به گزارش گروه بین الملل مانا، هدف IMO از راه اندازی این پرتال کاهش بروکراسی اداری و کارایی بیشتر در حمل و نقل و تجارت دریایی و دستیابی به تمام اطلاعات دریایی کشورهای عضو است. بر اساس الزامات جدید که از تاریخ 8 آوریل 2019 از سوی IMO به اجرا در آمده است ، به تمامی دولت ها اجازه می دهد تا نحوه تبادل اطلاعات الکترونیکی بین کشتی ها و بنادر را به پنجره واحد دریایی اعلام کند. این پرتال از طریق سرویس GitHub در دسترس جامعه دریایی قرار خواهد گرفت.
بر اساس این گزارش این سیستم خدمات اساسی برای حمایت از فرآیندهای شناخته شده عمومی در هر کشوری را فراهم می کند تا الزامات کنوانسیون بر آورده شود. این سیستم مجوز ارسال اطلاعات استاندارد شده توسط کنوانسیون FAL را به یک نقطه مورد نظر می دهد و امکان ارسال کردن آن وجود دارد.
در صورت اجرای این طرح از اول نوامبر 2019 هیچ نوع اطلاعات دریایی روی زمین نخواهد ماند و تمامی آنها در این سیستم بارگذاری خواهد شد که از طریق تمامی کشورها قابل دسترس خواهد بود.
دبیر کل سازمان جهانی دریانوردی در این زمینه گفت: سیستم پنجره واحد دریایی یک نرم افزار ویژه است که خدمات مختلفی را در زمینه ارسال گزارش و مبادله اطلاعات کشتی ها انجام می دهد و تجارت برون مرزی هر کشوری را ساده تر می کند .
این خدمات به طور معمول مربوط به تماس های بنادر و ترخیص کالا از کشتی، مسافر و خدمه است.
ایجاد یک پنجره واحد به طور آزمایشی در سال 2017 در Antigua وBarbuda (جزایری در شرق دریای کارائیب) کلید خورد و نروژ کمک های مالی را تامین کرده و سازمان جهانی دریانوردی نقش هماهنگی را ایفا کرده است.
این پروژه که در تاریخ 8 مارس 2019 تحویل IMO شد که در تاریخ 31 اکتبر 2019 انتقال سیستم الکترونیکی آن به طور کامل انجام خواهد شد و از اول نوامبر 2019 قابل اجرا است.