به گزارش گروه بین الملل مانا، گروه تحقیقی کلارکسونز در تحلیل هفتگی خود از بازار حمل و نقل دریایی در ابتدا به سراغ بازار تانکر رفت و نوشت: طی هفته گذشته نرخ کرایه حمل یک فروند نفتکش غول پیکر در مسیر خاورمیانه به چین به 56 الی 59 WS افزایش یافت، انتظار می رود شاهد افزایش نرخ کرایه حمل به بیش از 60 WS باشیم.
این گزارش ادامه داد: طولانی شدن صف تانکرهای سوئزماکس فرصتی را به دست چارترها داد تا فتیله نرخ کرایه را پایین بکشند. نرخ کرایه حمل درمسیرآفریقای غربی- قاره انگلستان به 77.5 WS افت کرد. افزون براین درآسیا نیز صف طولانی شناورهای آماده به بارگیری سبب سرکوبی نرخ کرایه حمل شد، نرخ کرایه حمل درمسیر خاورمیانه- ساحل غربی هند به 92.5 WS تقلیل یافت.
درهفته گذشته نرخ کرایه حمل تانکرهای افراماکس روند نزولی را در مدیترانه طی کرد. به گونه ای که نرخ کرایه حمل درمسیرهایی ازسراسر مدیترانه به 125 WS افت کرد. از سوی دیگر در دریای شمال/ حوزه بالتیک نرخ های کرایه حمل به طور کلی روند پایدار هفتگی را به نمایش گذاشت. در مسیر حوزه بالتیک- قاره انگلستان نرخ کرایه حمل به 92.5 WS تقلیل یافت.
ناگفته نماند به دنبال ظرفیت مازاد شناور و نبود تقاضا، نرخ های کرایه حمل تانکر MR درقاره انگلستان روند نزولی را پیمود.
درادامه این گزارش آمده است: برطبق شاخص نرخ کرایه حمل کانتینری شانگهای، نرخ کرایه حمل در مسیر شانگهای- ساحل غربی آمریکا با ایستادن بر روی دو هزار و 114 دلار بر هر FEU، روند افزایشی 12 درصد را نشان داد. علاوه بر این، نرخ کرایه حمل درمسیر شانگهای- اروپای شمالی با رسیدن به 970 دلار برای هر TEU، روند کاهشی یک درصد هفتگی را تجربه کرد.
لازم به ذکراست: بازارسفارش ساخت درهفته گذشته پر رونق ظاهر شد، دربخش تانکر سفارش ساخت هشت فروند به ثبت رسید. کشتی سازی دووی کره جنوبی سفارش ساخت نفتکش های غول پیکر را از شرکت کشتیرانی Sinokor Merchant Marine سئول کره جنوبی و کشتیرانی Oman Shipping دریافت کرد. دربخش فله بر سفارش ساخت 10 فروند فله بر به کشتی سازی Dalian چین داده شد. همچنین سفارش ساخت یک فروند کشتی حمل ال پی جی( LPG )گزارش شده است.
این گزارش درپایان نوشت: طی هفته گذشته موتور حرکت بازار اوراق همچنان به کندی حرکت کرد و یاردهای اوراق تمایلی زیادی برای کسب تناژ از خود نشان ندادند.