۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

گشت تحقیقاتی پایش ذخایر ماهیان کف زی به تنگه هرمز رسید

گشت تحقیقاتی پایش ذخایر ماهیان کف زی به تنگه هرمز رسید
طرح تحقیقاتی پایش ذخایر ماهیان کف زی و ارتباط آن با عوامل محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان که از اواخر آبان ماه در آبهای دریای عمان در گواتر آغاز شده بود، هم اکنون به تنگه هرمز رسیده است.
کد خبر: ۸۲۵۶۵

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: امسال نیز همچون سالهای گذشته، طرح تحقیقاتی پایش ذخایر ماهیان کف زی و ارتباط آن با عوامل محیطی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان از اواخر آبان ماه آغاز شده است.

دکتر محمد پورکاظمی ادامه داد: این گشت از شرقی ترین نقطه آبهای ساحلی کشور در گواتر و آبهای دریای عمان آغاز شده و تا غربی ترین نقطه در آبهای استان خوزستان ادامه خواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه طی این پایش آبهای استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان مورد بررسی کامل از نظر میزان ذخایر ماهیان کف زی قرار خواهند گرفت، بیان داشت: مدت زمان این گشت تحقیقاتی 135 روز خواهد بود.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با بیان اینکه حدود 30 روز از شروع گشت تحقیقاتی آبهای جنوبی کشور می گذر اذعان داشت: هم اکنون این گشت به آبهای تنگه هرمز در استان هرمزگان رسیده است.

به گفته وی، پس از نمونه برداری تحقیقاتی، ماهیان نمونه برداری شده برروی عرشه شناور، اقدام به تفکیک و شناسایی گونه ای خواهد شد و سپس تعداد و وزن هر گونه از ماهیان همچنین اندازه طول ماهیان نمونه برداری شده ثبت می شود.

دکتر پورکاظمی ادامه داد: اطلاعات ثبت شده در ایستگاه های نمونه برداری شده پس از پردازش مورد آنالیزهای آماری قرار خواهد گرفت که از این اطلاعات برای تحلیل روند تغییرات مکانی _ زمانی گونه ای از نظر میزان توده زنده و فراوانی ماهیان استفاده خواهد شد.

وی با بیان اینکه با مقایسه تغییرات گونه ای ماهیان طی دوره های زمانی سالانه می توان به تحلیلی نسبی از نوسانات ذخیره ماهیان در مناطق مختلف خلیج فارس و دریای عمان دست یافت، بیان داشت: با استفاده از اطلاعات حاصل از پایش ذخایر، می توان به مدیریت ذخایر ماهیان در حال بهره برداری کمک کرد.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تاکید کرد: همچنین با استفاده از اطلاعات حاصل شده طی پایش مذکور،وضعیت شرایط محیطی همانند دما، شوری، pH، کلروفیل، نوترینت ها، میکرو و ماکرو زئوپلانکتون ها و همچنین آلاینده های نفتی و فلزات سنگین در صیدگاه های کف زیان خلیج فارس و دریای عمان در محدوده استان هرمزگان به دست خواهد آمد.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور با اشاره به اینکه اواسط بهمن ماه شاهد اتمام این گشت دریایی 135 روزه خواهیم بود، تصریح کرد: با وجود مشکلات مالی فراوانی که برای انجام این گشت های تحقیقاتی پیش روی موسسه تحقیقات علوم شیلاتی قرار دارد اما نهایت تلاش خود را برای انجام سالانه این گشت ها انجام می دهیم.

وی خاطرنشان ساخت: به منظور اجرایی شدن این پروژه امسال در حدود سه میلیارد و 200 میلیون تومان از محل اعتبارات ملی هزینه شده است که این هزینه ها در بخش های مختلف از جمله تعمیر و نگهداری کشتی، هزینه ماموریت پرسنل و ... صرف می شود.

دکتر پورکاظمی با اشاره به اینکه گشت توسط کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور و با استفاده از شناور تحیقاتی فردوس صورت می گیرد، اذعان داشت: با انجام این گشت مشخص خواهد شد که میزان ذخایر آبزیان در آبهای جنوب پس از اتمام صید سالانه به حد رسیده است.

این مقام مسئول در موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، تاکید کرد: به این ترتیب پس از اتمام گشت تحقیقاتی نتایج آن برای تعیین میزان صید سال آینده به سازمان شیلات ایران اعلام خواهد شد؛ همچنین این نتایج در شورای عالی شیلات و بهره برداری ذخایر مطرح می شود و مبنای اصلی برای تصمیم گیریهای نهایی برای صید در سال آینده خواهد بود.

دکتر پورکاظمی عنوان کرد: این طرح به مدت سه سال در محدوده آبهای ایران خلیج فارس و دریای عمان در لایه های عمقی ۱۰ تا ۱۰۰ متر از خور- خلیج گواتر در شرق تا خور- خلیج موسی در غرب با همکاری و مشارکت ۵۰ نفر از اعضای هیئت علمی ، محققان و کارشناسان پژوهشکده های تابعه موسسه، پژوهشکده آبزی پروری آبهای جنوب- اهواز، پژوهشکده میگوی کشور- بوشهر، پژوهشکده اکولوژی خلیج فارس و دریای عمان - بندر عباس و مرکز تحقیقات آبهای دور-چابهار به انجام خواهد رسید.

به گفته رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور، انجام گشت های ارزیابی ذخایر در آبهای جنوبی و شمالی کشور نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر آبزیان ایفا می کند و باعث می شود تا صیادان نیز با اعمال محدودیت صید در این امر مهم همکاری های لازم را داشته باشند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار