۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۸

افزایش 40 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر

افزایش 40 درصدی صید ماهیان استخوانی دریای خزر
مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران از افزایش 102 درصدی صید ماهی سفید در آبهای دریای خزر در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.
کد خبر: ۸۲۵۴۳

مختار آخوندی در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: صید ماهیان استخوانی دریای خزر از پانزدهم مهرماه سال جاری از سوی شرکت های تعاونی صید پره در سه استان شمالی گیلان، مازندران و گلستان آغاز شد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، اعلام کرد: بر اساس آخرین آمار اخذ شده از تاریخ شروع صید تا دهم آذر ماه در مجموع سه استان ساحلی یک هزار و 594 تن انواع ماهیان استخوانی صید شده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، این میزان صید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از افزایش 40 درصدی برخوردار بوده است.

وی یادآور شد: بر اساس آمار اعلام شده، از مجموع صید انجام شده، 547 تن ماهی سفید، هزار و 10 تن کفال و مابقی به صید کپور ماهیان و سایر گونه های استخوانی اختصاص داشته است.

آخوندی با اشاره به اینکه از این میزان صید، 828 تن در آبهای گیلان، 674 تن درمازندران و 92 تن در استان گلستان صید شده است، بیان داشت: میزان صید در آبهای گیلان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تاکنون با 102 درصد افزایش، در آبهای استان مازندران با 12 درصد افزایش و در آبهای استان گلستان با 25 درصد کاهش همراه بوده است.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران در ادامه گفته های خود تصریح کرد: بر این اساس 52 درصد صید به استان گیلان، 42 درصد متعلق به استان مازندران و 6 درصد صید به استان گلستان اختصاص داشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال 120 شرکت تعاونی صید پره در استان های گیلان، گلستان و مازندران به صید ماهیان استخوانی دریای خزر اشتغال دارند، اظهار کرد: سرانه صید هر شرکت تعاونی صید پره در استانهای شمالی کشور 13.6 تن بوده که حاکی از افزایش 42 درصدی صید این شرکت ها در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بوده است.

به گفته این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، اذعان داشت: آمار ها حاکی از آن است که امسال تعداد دفعات پره کشی نیز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته با 14 درصد افزایش همراه بوده است که متوسط صید در هر بار پره کشی 23 درصد افزایش داشته است.

آخوندی با بیان اینکه صید ماهیان سفید در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تا کنون با 126 درصد افزایش، کفال ماهیان با 18 درصد و کپورماهیان با پنج درصد افزایش همراه بوده است، این امر را نشانه بهبود ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر عنوان کرد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: البته صید ماهیان استخوانی امسال پنج روز زودتر از صید سال گذشته آغاز شده که این امر در افزایش آمار ها دخیل است.

وی اذعان داشت: بدون شک تکثیر طبیعی و مصنوعی بچه ماهیان استخوانی طی سالهای اخیر، نقش بسیار مهمی در بازسازی ذخایر این گونه ماهیان دریای خزر داشته است.

وی در ادامه گفته های خود به افزایش سطح آگاهی و دانش صیادان در بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی دریای خزر اشاره کرد و گفت: با تلاش انجام شده از سوی صیادان سه استان شمالی در تامین مولد طبیعی، هر ساله بین 25 تا 30 میلیون قطعه بچه ماهی توسط صیادان تولید شده است.

این مقام مسئول در سازمان شیلات ایران، همچنین از تکثیر مصنوعی سالانه 200 تا 300 میلیون قطعه بچه ماهی استخوانی از سوی سازمان شیلات ایران و رهاسازی در دریای خزر در راستای بازسازی ذخایر ماهیان استخوانی خبر داد.

مدیر کل دفتر صید و صیادی سازمان شیلات ایران، تاکید کرد: از آنجا که عمده صید ماهی سفید در اسفند و فرودین ماه انجام خواهد شد، امیدواریم در نهایت شاهد افزایش چشمگیر صید ماهیان استخوانی در مقایسه با سال گذشته باشیم.

 

 

 

 

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار