
به گزارش گروه بین الملل مانا به نقل از The Economic Times؛ طرح اول، طرح حمایت مالی ساخت کشتی شامل بودجهی ۲۴،۷۳۶ کرور روپیه است و به کشتیهای مختلف از ۱۵ تا ۲۵ درصد کمک مالی ارائه میدهد. این طرح شامل تخصیص مرحلهای بودجه است و انتظار میرود در دهه آینده پروژههایی به ارزش حدود ۹۶،۰۰۰ کرور روپیه را حمایت کند. این اقدام میتواند تولید داخلی و ایجاد اشتغال در زنجیره ارزش دریایی را افزایش دهد.
طرح دوم، طرح توسعه ساخت کشتی (Shipbuilding Development Scheme / SbDS)، با بودجه ۱۹،۹۸۹ کرور روپیه، تمرکز خود را بر ایجاد ظرفیت بلندمدت گذاشته است. برنامه شامل ایجاد خوشههای ساخت کشتی جدید، توسعه و نوسازی کشتیسازیهای موجود و تأسیس مرکز فناوری ساخت کشتی هند تحت دانشگاه دریایی هند است تا از تحقیق، طراحی و توسعه مهارتها حمایت کند.
خوشههای جدید ساخت کشتی از ۱۰۰درصد پشتیبانی سرمایهای برای زیرساختهای مشترک دریایی و داخلی برخوردار خواهند شد و کشتیسازیهای موجود تا ۲۵درصد کمک سرمایهای برای توسعه زیرساختهای حیاتی دریافت میکنند. تخصیص بودجه به صورت مرحلهای و مبتنی بر دستاوردها انجام میشود و توسط سازمانهای ارزیابی مستقل نظارت خواهد شد.
تحلیلگران دریایی معتقدند این اقدامات میتواند هند را به یک بازیکن کلیدی در زنجیره جهانی ساخت کشتی تبدیل کند، وابستگی به واردات ناوگان را کاهش دهد و ظرفیت ساخت کشتی تجاری را تا سال ۲۰۴۷ به حدود ۴.۵ میلیون تن ناخالص در سال برساند. علاوه بر این، ایجاد زیرساختهای مدرن و نیروی کار ماهر میتواند اشتغال و توسعه زنجیره ارزش دریایی را تقویت کند.
طرحهای SBFAS و SbDS تا ۳۱ مارس ۲۰۳۶ (March ۳۱, ۲۰۳۶ / ۳۱ مارس ۲۰۳۶) معتبر هستند و احتمال تمدید تا سال ۲۰۴۷ نیز وجود دارد.