۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۴

افزایش ماهی‌ مهاجم تیلاپیا در دو تالاب خوزستان

افزایش ماهی‌ مهاجم تیلاپیا در دو تالاب خوزستان
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: وجود ماهی‌های غیربومی و مهاجم تیلاپیا در دو تالاب شادگان، هورالعظیم و رودخانه کارون محیط زیست این پهنه های آبی را با مخاطرات جدی روبرو کرده است.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۸۲۴۹۷

عادل مولا در گفتگو با خبرنگار مانا افزود: ماهی‌های غیربومی مهاجم گونه‌هایی هستند که در گذشته در زیستگاه‌ها وجود نداشتند و خودشان را با زیستگاه‌های جدید وفق می‌دهند که این موضوع موجب آسیب رسیدن به گونه‌های بومی و زیستگاه‌ها می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در استان خوزستان با گونه تیلاپیا از نوع زیلی مواجه هستیم که این ماهی‌ها ارزش اقتصادی ندارند ولی به زیستگاه و گونه‌های دیگر آسیب‌ جدی رسانده اند.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه در تلاش برای کنترل ماهی‌های غیربومی مهاجم در خوزستان هستیم از صیادانی که مجوز صید دارند، خواست در صورت صید ماهی‌های تیلاپیا آن را به رودخانه یا منابع آبی برنگردانند.

مولا افزود: درماههای اخیربه علت وفور گونه ماهی تیلاپیا، از حجم ماهیان بومی کاسته شده است و این موضوع مایه نگرانی صیادان محلی شده است.

وی گفت: در سالهای گذشته نیزخطرماهیان تیلاپیا گوشزد شده بود ولی تاکنون روش علمی برای مبارزه با این گونه ماهی مهاجم عملیاتی نشده است.

معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست خوزستان در ادامه افزود: پیشتر سالانه حدود 10هزار تن انواع ماهیان بومی در آبها و تالاب های داخلی خوزستان صید می شد ولی این میزان به علت صید بی رویه و وجود ماهیان تیلاپیا هرسال رو به کاهش است.

حدود 50هزار خانوار درخوزستان از طریق صید و صیادی امرار معاش می کنند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار