۳۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۷

اثرات منفی نوسانات نرخ ارز در صادرات میگو

اثرات منفی نوسانات نرخ ارز در صادرات میگو
رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران مهمترین مشکل پیش روی صادرات میگو در سال جاری را به وجود آمدن بازار غیر رسمی اعلام کرد.
کد خبر: ۸۲۱۹۸

علی اکبر خدایی در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اتمام برداشت میگوی پرورشی در برخی از مزارع کشور اظهار داشت: آمار ها حاکی از آن است، طی تولید کراپ اول در استان هرمزگان در مجموع چهار هزار تن میگوی پرورشی صید شده است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران همچنین از برداشت بیش از هزار و 500 تن میگوی پرورشی در مزارع چابهار خبر داد و بیان داشت: صادرات میگوهای برداشت شده در چابهار در حال انجام است.

وی با اشاره به شروع برداشت میگو از مزارع استان بوشهر اعلام کرد: با توجه به رسیدگی های بهداشتی انجام شده، خوشبختانه امسال در مزارع بوشهر شاهد شیوع بیماری نبودیم که این امر در افزایش تولید امسال میگوی این استان بسیار موثر است.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران در ادامه گفته های خود از شیوع بیماری لکه سفید در مزارع استان خوزستان طی سال جاری خبر داد و اذعان داشت: همین امر باعث می شود که میزان تولید میگو در این استان امسال در نهایت به رقم 400 تن برسد.

این فعال بخش خصوصی در امر پرورش و صادرات میگوی پرورشی یادآور شد: همچنین پیش بینی می شود تولید میگوی پرورشی در استان گلستان امسال به بیش از دو هزار تن برسد که این رقم نسبت به تولید سال گذشته این استان با افزایش قابل قبولی همراه خواهد بود.

خدایی در ادامه با تاکید بر اینکه بیشترین میزان تولید میگو امسال به ترتیب به استان های هرمزگان و بوشهر اختصاص خواهد یافت، بیان داشت: در مجموع پیش بینی می شود تولید میگوی امسال کشور به 40 هزار تن برسد.

وی در ادامه گفته های خود در خصوص نقش افزایش نرخ ارز بر صنعت میگوی کشور اذعان داشت: به طور قطع می توان گفت با افزایش نرخ ارز شاهد رونق فعالیت های صادراتی خواهیم بود که همین امر باعث تشویق هر چه بیشتر پرورش دهندگان برای تولید میگو با هدف صادرات خواهد بود.

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی ایران، مهمترین مشکل پیش روی صادرات میگو در سال جاری را به وجود آمدن بازار غیر رسمی اعلام کرد و گفت: از آنجا که دولت صادرکنندگان را موظف به خرید میگوها از طریق سامانه نیما به ارزش هشت هزار تومان می کند اما پرورش دهندگان تمایل به فروش میگوهای خود به دلالان به قیمت واقعی دلار در حدود 14 هزار تومان دارند، شاهد به وجود آمدن مشکلات فراوانی برای صادرکنندگان رسمی در این بخش داریم.

به گفته وی، در صورتی که توافقی بین صادرکننده و پرورش دهنده در خصوص قیمت فروش صورت نگیرد این امر تاثیر بسزایی در تاخیر برداشت خواهد داشت چرا که ظرفیت سردخانه ها برای نگهداری میگوهای تولید محدود است که همین امر یعنی تاخیر در برداشت باعث کاهش کیفیت میگوهای تولیدی نیز خواهد شد.

خدایی اذعان داشت: امیدواریم هر چه سریعتر دولت تکلیف صادرکنندگان را از طریق سامانه نیما و نرخ واقعی ارز برای خرید میگوهای تولیدی مشخص کند.

رئیس اتحادیه تولید و تجارت آبزیان ایران، بیان داشت: از سوی دیگر علاوه بر دلال ها و صادرکنندگان غیررسمی، خریداران چینی اقدام به خرید میگوهای تولیدی به صورت مستقیم از مزارع میگو با نرخ بالا می کنند که همین امر نیز برای صادرکنندگان رسمی میگو بسیار اثرات منفی را به دنبال خواهد داشت.

خدایی تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به اعمال تحریم ها علیه کشورمان، مهمترین مشکل در زمینه صادرات مربوط به مسائل بانکی و برگشت نرخ صادرات انجام شده به کشور است.

برچسب ها: صادرات میگو ارز
ارسال نظرات
آخرین اخبار