معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی:
حاکمیت و مالکیت بنادر قابل واگذاری نیست
معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: این مطلب که بندر چابهار به هندی ها واگذار شده است به جهت نقش اعمال حاکمیت و جایگاه دولت، درست نیست و هرگز نمی توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد.
به گزارش مانا، محمد علی حسن زاده در واکنش به برخی اخبار مبنی بر واگذاری اداره بندر چابهار از سوی سازمان بنادر به هندی ها ضمن رد این اخبار اظهار داشت: در تمام فعالیت های مربوط به هر بندر، یک قسمت؛ اعمال حاکمیت و جایگاه دولت است و قسمتی دیگر مربوط به عملیات و راهبری است، با این تعریف، این مطلب که بندر چابهار به هندی ها واگذار شده است به جهت نقش اعمال حاکمیت و جایگاه دولت، درست نیست و هرگز نمی توان چنین واگذاری را حتی تصور کرد.
وی افزود: حاکمیت و مالکیت بنادر، قابل واگذاری نیست، یعنی اینکه بگوییم یک بندر در ایران داریم که صفر تا صد آن دست یک کشور دیگر است، در ایران و سایر کشورها محال است، در همه کشورها، حاکمیت بنادر از سوی دولت ها است.
این مقام مسئول با بیان اینکه در موضوع بندر چابهار، بر اساس مطالعاتی که مشاور در گذشته انجام داد و این مطالعات تصویب شد، مبنای سرمایه گذاری قرارداد چهار فاز برای توسعه بندر چابهار لحاظ شده است، تصریح کرد: با عملیاتی شدن این چهار فاز، ظرفیت این بندر استراتژیک به ۷۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تن می رسد که قرار است راهبری یک فاز از چهار فاز بندر شهید بهشتی چابهار، توسط اپراتور هندی(IPGL) انجام شود.
به گفته حسن زاده زمانی که یک کشتی به برج کنترل در هر بندر اعلام ورود می کند، سازمان بنادر به عنوان مرجع حاکمیتی( برج کنترل) کشتی را تحویل می گیرد و در لنگرگاه مستقر می کند، بعد از آن اپراتور بندر(شرکت هندی) بار کشتی را تخلیه و کالا را نگهداری می کند.
وی در این باره افزود: پس از طی این مراحل و بعد از آنکه گمرک مجوز داد کالا از دروازه بندر خارج می شود، بنابراین، راهبری و اداره کردن ترمینال فاز یک بندر شهید بهشتی به منزله واگذاری بندر چابهار نیست.
معاون امور بندری سازمان بنادر خاطر نشان کرد: اکنون در بندر چابهار در حال ساخت ترمینال مواد معدنی هستیم و یا ترمینال نفتی فعال و ترمینال گاز مایع هم داریم بدین جهت سایر ترمینال ها ربطی به اپراتور هندی ندارد.
این مقام مسئول در شرح قرارداد با شرکت هندی بیان داشت: قرارداد ما با اپراتور شرکت هندی در دو قالب موقت و اصلی است؛ قرارداد موقت ۱۸ ماهه (یک سال و نیم) است و مربوط به اجاره و بهره برداری بخشی از فاز یک بندر شهید بهشتی چابهار است؛ موضوع قرارداد اپراتوری ۱۰هکتار (محوطه کانتینری، کالا، ساختمان اداری، رفاهی، تعمیرگاه و... ) از فاز اول بندر شهید بهشتی، ۳۶۰ متر اسکله کانتینری و چند منظوره و در نهایت استفاده از تجهیزات موجود و اجاره بخشی دیگر است و در قرارداد اصلی که مدت آن ۱۰ سال است ۶۴۰ متر اسکله و ۷۰ هکتار محوطه و تامین تجهیزات مدنظر قرار گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه فعال و اجرایی شدن قرارداد اصلی با شرکت اپراتور هندی حدود یکسال تا یکسال و نیم زمان می برد، گفت: از آنجا که سازمان بنادر و دریانوردی؛ تجهیزات خریداری کرده است و دولت مصمم است که بندر چابهار را در حوزه ترانزیت و به خصوص تجارت با کشورهای CIS فعال کند؛ اپراتوری را می خواهیم که اکنون کار راهبری را انجام دهد.
حسن زاده با اشاره به اینکه شرکت هندی باید یک اپراتور ایرانی به عنوان شریک خود داشته باشد، خاطر نشان کرد: شرکت هندی (IPGL) اکران عمومی کرده و اکنون شریک ایرانی آن نیز مشخص شده است که این شراکت برای ایران هم بسیار خوب است چرا که کارگر از سمت ایران است و بندر شهید بهشتی می تواند یکی از بنادر اشتغالزای کشور باشد و از طرفی تا قبل از قرارداد اصلی؛ روند جذب کالا و فعال سازی این بندر سرعت می گیرد. در این زمان اپراتور هندی برای تامین تجهیزات می تواند اقدام کند.
وی در ارتباط با نحوه سرمایه گذار هندی ها در چابهار نیز بیان داشت: اگزیم بانک هند کانال اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری برای توسعه و تجهیز بندر چابهار در نظر گرفته است لذا می توان از این خط اعتباری برای تجهیزات ریلی، ترمینال ها و فازهای بعدی توسعه ای بندر چابهار استفاده کرد.
معاون امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بندر چابهار، مانند بندر شهید رجایی و سایر بنادر کشور فعال نبوده است و حتی سازمان بنادر و دریانوردی در این مقطع به عنوان یک بنگاه درآمدزا به بندر چابهار نگاه نمی کند، تصریح کرد: سازمان بنادر؛ خواستار فعال سازی این بندر است، بدین جهت تا ۹۰ درصد تخفیفات بندری را به بندر چابهار اختصاص داد هندی ها هم تمایل دارند که در جنبه های راهبردی حضور داشته باشند چرا که شریک استراتژیک افغانستان هستند.