۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸
رئیس جمهوری در مجلس:

راهی جز اعتدال، دوستی و برادری نداریم

راهی جز اعتدال، دوستی و برادری نداریم
رئیس‌جمهور در نشست علنی امروز (سه‌شنبه 6 شهریور) مجلس شورای اسلامی به سؤال برخی از نمایندگان قوه مقننه در خصوص کنترل قاچاق کالا، ارز، تحریم‌های بانکی، کاهش نرخ بیکاری، رکود اقتصادی ارز‌های خارجی و ارزش پول ملی پاسخ داد.
کد خبر: ۸۱۷۴۷
به گزارش خبرنگار مانا در این جلسه پس از صحبت تعدادی از نمایندگان دکتر حسن روحانی به سؤالات مطرح شده از سوی نمایندگان مجلس پاسخ داد.
وی در خصوص دستاورد‌های دولت در زمینه مبارزه با قاچاق گفت: حجم قاچاق به صورت واردات از 25 میلیارد دلار در سال 92 به 12.6 میلیارد دلار در سال 95 رسیده است. همچنین حجم قاچاق صادراتی از 7.8 میلیارد دلار در سال 92 به 500 میلیون دلار در سال 95 رسیده است.
وی با اشاره به کاهش 6.6 میلیارد دلاری قاچاق سوخت گفت: ارتقاء 23 پله‌ای در شاخص عملکرد گمرک در گزارش لجستیک بانک جهانی در سال 2018 با استقرار سامانه جامع گمرکی همچنین ارتقاء چهار پله‌ای رتبه کشور در شاخص تجارت فرامرزی مطابق گزارش باک جهانی 2018 صورت گرفته است.
وی در خصوص تحریم‌های بانکی گفت: پیش از اجرای برجام هیچ بانکی با ایران کار نمی‌کرد، اما پس از اجرای برجام بانک‌های مختلف روابط کارگزاری خود را با بانک‌های خارجی آغاز کرده‌اند و با حدود 300 بانک در دنیا روابط کارگزاری برقرار شد.
دکتر روحانی افزود: در زمینه بانک چهار لایحه ارائه شده که تاکنون تنها یک لایحه به تصویب مجلس رسیده است و تصویب این لوایح می‌تواند در روابط بانکی تأثیرگذار باشد.
رئیس‌جمهور در زمینه کاهش نرخ بیکاری در دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در سال 84 تا 91 اشتغال خالص کشور 10 هزار نفر بود، اما امروز اشتغال خالص در پنج سال گذشته به دو میلیون هفتصد هزار نفر رسیده است؛ بنابراین از نظر بیکاری کارنامه دولت مناسب بوده، اما هنوز رقم بیکاری فراوان است.
دکتر روحانی در مورد رکود اقتصادی گفت: این دولت تنها دولتی بود که با رشد منفی روی کار آمد، اما اکنون 9 فصل متوالی دارای رشد اقتصادی هستیم. به گونه‌ای که در سال 95 رشد 12.5 درصدی را شاهد بودیم.
رئیس‌جمهور در خصوص مسئله ارز‌های خارجی و کاهش ارزش پول ملی گفت: این مسئله بیشتر جنبه اجتماعی و روانی دارد کشوری که در مسیر آرامی حرکت می‌کرد به ناگهان تغییر کرد و این تغییر به پنج دی ماه سال 96 باز می‌گردد.
وی افزود در این تاریخ مردم ناگهان مشاهده کردند عده‌ای شعار می‌دهند و شعار‌ها به تدریج تبدیل شعار‌های هنجارشکنانه و غیرقابل قبول برای مردم شد که این حادثه باعث شد ترامپ به طمع بیفتد و بگوید من در برجام نمی‌مانم با این ناآرامی‌های داخل و تهدیدات بیرون مردم نگران شدند.
دکتر روحانی گفت: اگر و. حدت وجود داشته باشد فیضیه جایی برای تبدیل به آب ریختن به آسیاب دشمن نمی‌شود اگر برجام هیچ بود چرا امروز اعتراض دارید.
دکتر روحانی اظهار داشت اگر چه به 100 درصد اهداف نرسیده‌ایم، اما در بسیاری از مسائل موفق عمل نموده‌ایم.
رئیس‌جمهور با بیان اینکه آنچه در انتخابات 92 و 96 قول داده‌ام راه اعتدال بود، گفت: هنوز هم می‌گویم با تندروی به جایی نمی‌رسیم. راهی جز اعتدال، دوستی و برادری نداریم.
دکتر روحانی با بیان اینکه گفته می‌شود دو راه ماندن در برجام یا خروج از آن وجود ندارد گفت: اگر اروپا حمایت لازم را انجام ندهد راه سومی هم داریم که در آن صورت ما راه سوم را در پیش خواهیم گرفت.
وی خاطرنشان کرد: دوران تحریم در اختیار دولت و مردم است و اگر با هم همکاری کنیم این زمان کوتاه می‌شود. مسئله مردم بیشتر مشکل اختلاف بین مسئولین است نه آمریکا و تحریم. برای ما راهی جز وحدت و اتحاد برای رسیدن به اهداف وجود ندارد.
وی در پایان از تلاش دولت برای تعادل قیمت ارز سخن گفت و افزود طی هفته‌های آینده این قیمت متعادل‌تر می‌شود.
به گزارش خبرنگار ما در پایان سخنان رئیس‌جمهور 271 نفر از نمایندگان حاضر در مجلس شورای اسلامی در مورد پاسخ رئیس‌جمهور به سؤالات مطرح شده رأی صادر کردند.
نمایندگان مجلس در مورد پاسخ رئیس‌جمهور در خصوص کنترل قاچاق ارز و کالا قانع نشدند و نمایندگان مجلس پاسخ رئیس‌جمهور در مورد استمرار تحریم‌های بانکی را قانع‌کننده دانستند. همچنین نمایندگان مجلس پاسخ رئیس‌جمهور در مورد کاهش نرخ بیکاری، علت رکود اقتصادی و افزایش نرخ ارز را قانع‌کننده ارزیابی نکردند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار