۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹
تحلیل Drewry از بازار فله خشک"

آنچه گذشت/آنچه خواهید دید

آنچه گذشت/آنچه خواهید دید
موسسه تحقیقی Drewry در تحلیل ماهانه خود، نگاهی به بازار فله خشک در ماه مارس انداخت و سپس انتظارات خود برای ماه جاری را بیان داشت.
کد خبر: ۸۰۳۲۲
به گزارش گروه بین الملل مانا موسسه تحقیقی Drewry در تحلیل ماهانه خود با گریزی بر بازار فله خشک ماه مارس و پیش بینی آنچه در ماه جاری رخ خواهد داد، چهار موضوع مهم را مورد اشاره قرار داد:
۱) اوراق ضعیف ممکن است از بهبود نرخ چارتر در کوتاه مدت جلوگیری کند.
۲) جنگ تجاری بین آمریکا- چین تهدیدی برای بازار فله خشک در بلند مدت محسوب می‌شود.
۳) انباشته‌های پایین ذغال در نیروگاه‌های هندی سبب افزایش واردات این محصول خواهد شد.
۴) کاهش عوارض گمرکی واردات ذرت از سوی اتحادیه اروپا تقاضا برای فله بر‌های سوپراماکس را بهبود خواهد بخشید.

 چشم انداز مثبت برای بازار فله خشک
Drewry پیش بینی می‌کند، تجارت قوی سنگ آهن و غلات رشد نرخ‌های چارتر شناور‌ها را به همراه خواهد داشت. توسعه اقتصادی در اروپا و کشور‌های آسیایی مصرف فولاد را افزایش می‌دهد. از این رو تجارت سنگ آهن بهبود خواهد یافت. افزون بر این چشم انداز خوش بینانه‌ای نسبت به تجارت کالا‌های فله جزئی وجود دارد. در ماه گذشته تمام شناور‌های فله خشک به استثنای فله بر کیپ سایز عملکرد خوبی را از خود به نمایش گذاشتند. به دنبال بازار ضعیف چارتری فله بر کیپ سایز، شاخص بالتیک فله خشک BDI افت را تجربه کرد.
از سوی دیگر، تصمیم دولت چین برای اعمال یک تعرفه ۲۵ درصد بر واردات سویا از آمریکا، مسیر تجاری واردات این محصول به چین را به سمت برزیل و آرژانتین تغییر خواهد داد. در اینصورت، تقاضای تن مایل برای فله بر‌های پاناماکس، سوپراماکس و هندی سایز افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر تصمیم آمریکا برای اعمال تعرفه بر واردات کالا‌های صنعتی چینی به منظور تشویق تولید داخلی به پیکره تقاضای تن مایل در مواد خام اصلی آسیب وارد خواهد کرد.

 


تجارت سنگ آهن بهبود خواهد یافت
Drewry چشم انداز مثبتی برای تقاضای سنگ آهن متصوراست. با فرارسیدن فصل تابستان فعالیت ساخت در چین و اروپا روند صعودی به خود خواهد گرفت، رونق ساخت انگیزه و محرکی برای رشد تقاضای فولاد به شمار می‌آید.  
در ماه مارس سال جاری میلادی، صندوق بین المللی پول IMF پیش بینی تولید ناخالص داخلی GDP را برای اروپا و چین مورد تجدید نظر قرار داد. شاخص مدیران خرید چین پس از اینکه در ماه فوریه سال جاری میلادی به ۵۰.۳ افت کرد، در ماه مارس به ۵۱.۵ جهش کرد.
  

تجارت ذغال حرارتی ضعیف خواهد شد
این گزارش ادامه داد: انتظار می‌رود تجارت ذغال حرارتی در ماه جاری روند کندی به خود گیرد. با پایان فصل زمستان در اروپا و آسیا شامل چین و ژاپن، مصرف انرژی باید کاهش پیدا کند که منجر به تجارت ضعیف ذغال حرارتی خواهد شد.
 


تقاضای قوی تجارت غلات را رونق می‌بخشد
پیش بینی می‌شود، به دنبال فاندمنتال‌های قوی تقاضا، تجارت غلات در سطح قوی باقی بماند. تقاضای قوی برای غلات در کشور‌های آسیایی و آفریقایی یک نیروی محرکه برای تجارت خواهد بود. طی سال‌های مدید، بی ثباتی سیاسی در بسیاری از کشور‌های آسیایی یک محرکه اصلی تقاضای غلات به شمار می‌آمده است.
 

بازار اوراق رونقی نداشت
میزان تحویل شناور در ماه مارس سال جاری میلادی رونقی را نسبت به ماه گذشته آن تجربه نکرد و تقریبا راکد بود، انتظار می‌رود سطح تحویل شناور پایین باقی بماند. با این وجود، همانطور که بازار اوراق ضعیف بود، رشد ناوگان نیز با سرعت معتدلی به پیش رفت. تنها پنج فروند در ماه مارس ساال جاری میلادی فروخته شد، رقمی که یک پنجم میزان اوراق شناور در مقایسه با ماه مارس سال ۲۰۱۷ میلادی برآورد می‌شود.
به طور خلاصه، چشم انداز مثبت برای بازار فله خشک عامل بازدارنده‌ای است که سبب صرفنظر مالکان از اوراق شناور‌های خود می‌شود.
 

میانگین سن اوراق شناور‌های فله خشک در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۹ سال به ثبت رسیده، در حالیکه در سال ۲۰۱۷ این رقم ۲۵ سال برآورد شده بوده است.
ناگفته نماند، بازار فله بر‌های سوپراماکس شاهد بالاترین افزایش میانگین سن اوراق شناور‌های خود بود. به طوریکه میانگین سن اوراق سوپراماکس به ۳۱ سال در سه ماه نخست سال جاری میلادی رسید، در حالیکه این رقم در سال ۲۰۱۷ میلادی، ۲۲ سال بوده است. علاوه بر این، میانگین سن اوراق فله بر‌های پاناماکس نیز افزایش پنج ساله را به همراه داشت.
 

بازار دست دوم روند نزولی گرفت
در ماه مارس سال جاری میلادی، ۳۴ فروند شناور در بازار دست دوم فروخته شد. شرکت کشتیرانی Times Navigation یونان سه فروند فله بر کامسارماکس را از شرکت ZMI چین خریداری کرد.
در ماه مارس سال جاری میلادی هیچ گزارشی مبنی بر فروش فله بر‌های کیپ سایز و حمل کننده‌های غول پیکر سنگ آهن VLOC به ثبت نرسیده است، در سه ماه نخست سال جاری میلادی نیز تنها شش فروند کیپ سایز به فروش رسید.

بهبود درآمد 
علیرغم پایان تعطیلات سال نوی چینی و لغو محدودیت‌های تولید فولاد در اکثر استان‌های چینی، نرخ چارتر برای فله بر کیپ سایز در سیر نزولی باقی مانده است. در ماه مارس سال جاری میلادی شاخص بالتیک فله بر کیپ سایز به یک هزار و ۱۰ واحد سقوط کرد که پایین ترن سطح از ماه آگوست سال ۲۰۱۷ میلادی را نشان می‌دهد.  نرخ چارتر هم اکنون حدود ۱۹ هزار دلار در روز می‌چرخد، رقمی که می‌تواند ما را نسبت به ماه‌های آینده خوش بین نگاه دارد.
 


 آینده روشن‌تر برای بازار پاناماکس 
Drewry معتقد است، تجارت قوی غلات نرخ چارتر فله بر‌های پاناماکس را تقویت خواهد کرد. واردات غلات از سوی کشور‌هایی آسیایی، چون اندونزی و بنگلادش و کشور‌های خاورمیانه، چون عربستان سعودی در سطح قوی باقی خواهد ماند.
از سوی دیگر، برداشت قوی گندم در روسیه فرصت جذب فله بر‌های پاناماکس در منطقه دریای سیاه را افزایش خواهد داد. پس از یک شروع آرام، نرخ چارتر پاناماکس در اواسط ماه مارس سال جاری میلادی روند افزایشی به خود گرفت. شاخص بالتیک فله برپاناماکس رشد ۱۷ درصدی را در مقایسه با ماه فوریه به نمایش گذاشت.

 

نرخ چارترسوپراماکس پایدار خواهد بود
در شرایطی که بازار تجارت‌های کالا‌های فله جزئی و غلات روز‌های خوبی را می‌گذراند، انتظار می‌رود نرخ چارتر فله بر پاناماکس در ماه آوریل سال جاری میلادی قوی باقی بماند.
تجارت قوی کالا‌های فله جزئی مانند سویا و هیدروکسید آلومینیوم فرصت‌های فراوانی برای شناور‌های هندی سایز در ماه‌های آینده به وجود خواهند آورد. چین تعرفه ۲۵ درصدی را بر روی واردات سویا از آمریکا مطرح کرده است. کاهش تقاضای سویا برای چین سخت و دشوار خواهد بود، بنابراین در صورتی که دولت چین این تعرفه را اعمال کند، برای تامین واردات بخشی از این محصول باید به سمت آمریکای جنوبی متمایل شد که در نتیجه شاهد افزایش تقاضای تن مایل خواهیم بود، این روند به نفع شناور‌های کوچک مانند هندی سایز است.

 

همانطور که انتظار می‌رفت، درآمد فله بر هندی سایز در ماه مارس سال جاری میلادی بهبود را تجربه کرد. میانگین چارتر زمانی TCA در حدود ۱۷ درصد بیشتر از ماه فوریه برآورد شده است. بالاترین درآمد نرخ کرایه حمل در مسیر شرق دور- استرالیا مشاهده شد. تجار بازار قرارداد‌های آتی FFA نیز نسبت به بهبود بازار هندی سایز خوش بین و امیدوار هستند.
 
این گزارش در پایان نوشت: اگرچه تعطیلات سال نوی چینی به اتمام رسیده است، حجم تجاری در بازار قرارداد‌های آتی FFA نتوانست بهبود چشم گیری را به ثبت برساند. در حدود، ۸۴ هزار و ۸۳۰ مورد معامله فیکس شد.
 
برچسب ها: فله خشک فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار