به گزارش گروه بین الملل مانا گروه تحقیقی کلارکسونز لندن اعلام کرد: علیرغم اینکه بهبود وضعیت بازار فله خشک منجر به تحویل شناورهایی که به دلیل نابسامانی بازار ملحق شدن آنها به ناوگان به تاخیر افتاده بود، شده است، اما در سال گذشته، میزان تحویل شناور از لحاظ DWT به پایین ترین سطح خود از سال 2008 به این طرف رسید و پیش بینی می شود در چند سال های آینده نیز داستان به همین شکل روایت شد.
این گزارش ادامه داد: در سال 2017 میلادی در مجموع تعداد 456 فروند شناور با ظرفیت 38 میلیون و 400 هزار DWT به ناوگان جهانی فله خشک ملحق شد که از لحاظ عددی و DWT به ترتیب افت 64 و 62 درصد را نسبت به سال 2011 نشان می دهد.
دفتر سفارش با تعداد 757 فروند شناور و مجموع ظرفیت 80 میلیون و 500 هزار DWT در ابتدای ماه فوریه سال جاری میلادی حکایت از افت چشم گیر 74 درصد سایز دفتر جهانی سفارش شناور فله بر از لحاظ DWT از پایان سال 2011 به این طرف دارد.
افزون براین، سطح عدم تحویل شناور در بخش فله خشک نیز در این دوره بالا بود، به طوری که از 27 درصد در سال 2011 به 49 درصد در سال 2016 افزایش یافت، اما با این وجود با کمی بهبود به 34 درصد در سال 2017 رسید.
لازم به ذکر است: در میان سه کشوری که بزرگترین کشتی سازی ها در دنیا را در اختیار دارند، افت تحویل فله برها از یاردهای کره جنوبی چشم گیرتر بود، به گونه ای که در سال 2017 میلادی تنها یک میلیون و 200 هزار DWT سفارش داده شد که نسبت به سال 2011 افت 94 درصدی را به نمایش گذاشت.
افت تحویل شناور در یارهای چینی نیز محرز بود، به طوری که در سال 2017 میلادی ظرفیت 22 میلیون و 200 هزار DWT از سوی یاردهای این کشور به ناوگان فله خشک تحویل داده شد، رقمی که حکایت از کاهش 57 درصدی از سال 2011 به این طرف دارد.
این گزارش در پایان نوشت: تحویل فله برها از یاردهای ژاپنی نیز با رسیدن به 13 میلیون و 700 هزار DWT در سال 2017 میلادی، افت 39 درصد از لحاظ DWT از سال 2011 به این طرف را تجربه کرد.