به گزارش گروه بین الملل مانا، بنادر اصلی هند توانستند در مجموع شاهد جابه جایی 499.41 میلیون تن بار در بازه زمانی ماه آوریل-دسمبر سال 2017 میلادی باشند که در مقایسه با 481.87 میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته میلادی رشد 3.64 درصدی را نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، در مدت زمان مذکور هشت بندر اصلی هند از جمله کلکته، Paradip، Visakhapatnam، Chennai، Cochin، New Mangalore، JNPT و Kandla رشد مثبتی را در ترافیک بار ثبت کردند.
این گزارش ضمن اشاره به بیشترین رشد در بندر Cochin افزود: بالاترین میزان رشد با 17.27 درصد افزایش به بندر Cochin تعلق گرفت و پس از آن بنادر Paradip، کلکته، New Mangalore و JNPT به ترتیب با رشد 14.59، 12.45 و 6.6 درصدی قرار گرفتند.
رشد عملکرد بندر Cochin عمدتاً به دلیل افزایش ترافیک در بارگیری و تخلیه محمولات نفتی (24.10 درصد) و کانتینر (10.79 درصد) است. با این حال ترافیک باری در سیالات، مواد خام، کود و غیره به ترتیب با افت 23.16، 20، 11.76 و 6.21 درصدی همراه شد.
این گزارش ادامه داد: بندر کلکته در مجموع رشد 12.45 درصدی را ثبت کرد. سیستم داک کلکته (KDS) رشد ترافیک را 1.92 درصد اعلام کرد. این درحالی است که مجتمع داک Haldia (HDC) رشد مثبت 17.67 درصدی را از خود برجای گذاشت که بالاترین آمار در بین بنادر اصلی هند است.
در بازه زمانی آوریل- دسامبر سال 2017 میلادی، بندر کلکته بیشترین حجم بار به میزان 81.12 میلیون تن را مدیریت کرد. پس از آن حجم جابه جایی بار در بنادر Paradip، JNPT، بمبعی و Visakhapatnam به ترتیب به 74.40، 48.89، 47.53 و 46.56 میلیون تن رسید. در مجموع این پنج بندر توانستند در مدت زمان مذکور مدیریت حدود 60 درصد از ترافیک بار بندری را مدیریت کنند.
در همین راستا وزارت کشتیرانی هند در تلاش است تا با هدف ارتقا کارایی عملیاتی و افزایش ترافیک در بنادر، گام هایی مثبت در جهت استفاده بهینه از سیستم های رودخانه ای کشور و مسیرهای آبی آن بردارد تا هم به لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه باشد و هم به لحاظ محیطی دوستدار محیط زیست باشد و همگام با قوانین حمل و نقل پیش رود.
بنابراین، تلاش های متمرکز بر ایجاد ارتباط بین منطقه شمال شرق به کلکته، Halida، Mongla و بنادر Chittagong خدمات لجستیکی ویژه ای را در منطقه فراهم می کند که در این میان می توان به خدمات رسانی ویژه به شناورهای رو-رو اشاره کرد.