۲۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۰

پیش بینی افزایش دو برابری تولید میگوی چابهار

رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهارگفت: تعداد مزارع پرورش میگوی چابهار در سال آینده با افزایش دو برابری به 60 مزرعه خواهد رسید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۷۷۶۷۷
پیش بینی افزایش دو برابری تولید میگوی چابهار رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به اینکه امسال 75 درصد اراضی سطح زیر کشت میگو در چابهار افزایش یافته است، گفت: در سال جاری 90 میلیون قطعه بچه میگو در این مزارع ذخیره سازی شد.                             
سید وحید حاج سید جوادی ادامه داد: 50 میلیون قطعه لارو میگوی ذخیره سازی شده در مزارع چابهار امسال از مراکز تکثیر داخل استان سیستان و بلوچستان و 40 میلیون قطعه لارو نیز از مراکز تکثیر سایر استان ها به ویژه استان هرمزگان تامین شده است.                              
به گفته وی، امسال 108 مزرعه 20 هکتاری به دلیل احتمال شیوع بیماری و بیمه نشدن مزارعشان نسبت به تولید میگو اقدام نکردند.
وی با بیان اینکه امسال دومین سال پیاپی تولید میگوی چابهار بدون بیماری است، اظهار داشت: امسال سازمان های شیلات و دامپزشکی مجاب شدند تا در زمان تعیین شده از سوی پرورش دهندگان، میگوها برداشت شوند تا به وزن دلخواه برسند.                                             
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار تصریح کرد: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته تولید میگوی سال 97 با ذخیره سازی لاروها از اسفند ماه امسال آغاز خواهد شد.                                                                                             
به گفته حاج سید جوادی، طبق برنامه ریزی های انجام شده امسال 200 میلیون قطعه لارو از مراکز تکثیر استان سیستان و بلوچستان تامین خواهد شد.
وی با بیان اینکه امسال 30 مزرعه زیرکشت میگو رفته است، اذعان داشت: پیش بینی می شود تعداد مزارع پرورش میگو در سال آینده با افزایش دو برابری به 60 مزرعه افزایش یابد.
این فعال بخش خصوصی در صنعت میگوی چابهار بیان داشت: دوسال پیاپی شاهد عدم شیوع بیماری درمزارع پرورش میگو چابهار بودیم که این امر برای پرورش دهندگان بسیار امیدوار کننده است.
وی اذعان داشت: مدیریت بهداشتی در استخرهای پرورش میگو از سوی تولیدکنندگان و اعمال نقش نظارتی و کنترل کننده سازمان دامپزشکی و سازمان شیلات ایران در عدم شیوع بیماری در مزارع میگوی چابهار نقش بسزایی داشته است.
رئیس اتحادیه پرورش دهندگان میگوی چابهار با اشاره به اینکه رعایت زمان ذخیره سازی تاثیر مستقیمی بر جلوگیری از شیوع بیماری در مزارع خواهد داشت، تاکید کرد: به این منظور ذخیره سازی لارو در مزارع چابهار باید اوایل خرداد ماه به اتمام رسد.
حاج سید جوادی عنوان کرد: از آنجا که ویروس های بیماری زا در میگوها در آبی با دمای 30 درجه فعال نمی شوند به همین دلیل اگر قبل از سرد شدن هوا، برداشت میگوها صورت گیرد می توان از شیوع بیماری در مزارع پیشگیری کرد.
وی در ادامه گفته های خود با تاکید برجلوگیری از شیوع بیماری در مزارع خاطرنشان کرد: پرورش دهندگان طی دو سال گذشته با شروع برداشت میگو قبل از فرارسیدن شهریورماه و سرد شدن هوا، موفق شدند از شیوع بیماری در مزارع جلوگیری کنند.
این فعال بخش خصوصی در صنعت میگو با اشاره به افزایش دو برابری تولید میگوی چابهار طی سال جاری عنوان کرد: با توجه به کنترل بیماری، انتظار می رود، روند افزایش تولید میگو در استان سیستان و بلوچستان طی سالهای آینده نیز همچنان ادامه داشته باشد.
به گفته حاج سید جوادی یکی از مهمترین این اقدامات در راستای کنترل بیماری، استفاده از مولدین خارجی مقاوم در برابر بیماری و تقویت مولدین است.
رئیس اتحادیه تولید کنندگان میگوی چابهار گفت: قصد داریم ذخیره سازی برای پرورش میگوی سال آینده را از اسفند ماه سال جاری آغاز کنیم.
وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب قبل از مرداد ماه و فصل شیوع بیماری می توان میگوهای تولید شده را برداشت کرد.
برچسب ها: تولید میگو
ارسال نظرات
آخرین اخبار