به گزارش گروه بین الملل مانا، بازارهای فله و کانتینر علی رغم وجود نشانه های احیا به دلیل طولانی بودن این روند نمی توانند تا سال آینده به طور کامل بهبود یابند و سایه ابهام همچنان بر صنعت کشتیرانی به دنبال مازاد ظرفیت باقی می ماند.
براساس این گزارش و با توجه به حساسیت بهبود بازار و تمرکز بر گستره و سایز شناورها، محرکی برای سفارش ساخت شناورهای جدید وجود دارد. پویایی عرضه و تقاضا به نظر می رسد به نفع بخش کانتینری و نرخ حمل و نقل فله و LNG، به زیان بخش تانکر باشد چراکه در سال جاری میلادی و تاکنون بخش تانکرها بیشترین میزان سفارش را به خود اختصاص داد و اشباع شد.
موسسه Fitch Ratings در ادامه گفت: انتظار می رود میزان تقاضا برای شناورهای تانکر افزایش چهار درصدی را در سال آتی میلادی تجربه کند چراکه میزان مصرف سوخت و صادرات آمریکا افزایش و موجودی نفت کاهش می یابد. اما این موضوع می تواند تنها بخشی از رشد مورد انتظار در بازار تانکر را برآورده کند. بنابراین، بر اساس پیش بینی ها نرخ حمل و نقل با تانکر بیش از این کاهش نمی یابد اما افزایش پایدارآن نیز در هاله ای از ابهام به سر می برد.
این گزارش ادامه داد: نرخ حمل و نقل کانتینری در سال جاری میلادی افزایش یافت اما مازاد ظرفیت بهبود در این بخش را نیز شکننده کرد و افزایش قیمت برای دوره ای کوتاه مدت بود. هر گونه بهبودی در بازار می تواند محرکی برای ثبت سفارش های جدید باشد و بازار در سال جاری میلادی شاهد وقوع این اتفاق با افزایش سفارش ها به ویژه در بخش شناورهای کانتینری مگاسایز بود. در همین راستا، دو شرکت کشتیرانی MSC سوئیس و CMA CGM فرانسه سفارش ساخت شناورهای غول پیکر کانتینری به ظرفیت 22 هزار TEU را به یاردهای کشتی سازی کره و چین ثبت کردند.
موسسه Fitch Ratings ادامه داد: انتظار می رود رشد عرضه تا 5.5 درصد در سال 2018 میلادی رشد کند که از افزایش رشد 4.5 درصدی در حجم جابه جایی کانتینری پیشی خواهد گرفت. بهبود پایدار درنرخ حمل و نقل به نظم مشخص و مداومی در ظرفیت نیاز دارد تا بتواند ثبات در بازار را تجربه کند و این امر به دنبال ادغام شرکت های کشتیرانی امکانپذیر است.
در طرف دیگر بازار، نرخ حمل و نقل فله برای مدت کوتاهی بهبود را پشت سر گذاشت با این حال پیش بینی می شود برخلاف قسمت های دیگر در صنعت کشتیرانی، تقاضا از عرضه در بخش فله و سال آتی میلادی پیشی بگیرد.
تعادل زمانی به بازار بازمی گردد که سطح سفارش ها دست کم به مدت سه سال به حداقل برسد. در این راستا، چین اصلی ترین واردکننده کالاهای فله خواهد ماند و بنابراین بازار به رشد GDP چین که 6.4 درصد برای سال 2018 میلادی برآورد شده است، واکنش نشان خواهد داد.