مهندس علی اکبر غنجی در گفتگو با مانا با بیان اینکه در بین شیوههای مختلف حمل دریایی، بخش حمل فله از نظر اقتصادی به صرفهترین است، اظهار داشت : از ویژگیهای بارز صنعت حمل فله، فعالیت به صورت ترمپ بوده و مسیرها از قبل مشخص نیست در نتیجه محاسبه هزینهها تقریباً در تمامی سفرها منحصر به فرد است به قسمی که جهت حفظ سودآوری، معمولاً سفرهای چند ضلعی تدارک دیده می شود.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: عدم موازنه معمول بین سفرهای رفت و برگشت از دیگر ویژگیهای این بخش کشتیرانی است و به ندرت پیش میآید که بنادر مبدا صادرکننده محمولات فله، واردکننده همان نوع محمولات نیز باشند لذا، سفرها به ندرت به صورت رفت و برگشت (با بار) تدارک دیده میشوند.
وی با اشاره به رکود سالهای 2007 و 2008 در بخش فله گفت : بخش حمل فله وضعیتی به مراتب بدتر را نیز تجربه کرده است به طوری که به رغم بهبود نسبی بازار حمل کانتینری، بخش حمل فله در سال 2016 بدترین سال را پشت سر گذاشت و مواقعی را شاهد بودیم که شاخص BDI حتی به پایینتر از 300 واحد نیز افت کرد که در تاریخ صنعت کشتیرانی بیسابقه بوده است.
مدیر عامل شرکت حمل و نقل فله کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد : به طور کلی بخش فله خشک برای رسیدن به نقطه سربهسر نیازمند سطح حداقلی حدود 1300 واحد برای شاخص BDI است و این در حالی است که با توجه به رشد شاخص ها در اوایل سال 2017 ، ادامه شاخص مجدداً افت پیدا کرد و پس از رسیدن به حدود 700 واحد، در اوایل تابستان دوباره روندی صعودی را طی کرده و اکنون حدود مقادیر 1400 واحد را نشان میدهد.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل فله سپس به شرایط زمان تحریم ها اشاره کرد و گفت : قبل از اجرایی شدن برجام ورود کشتیهای خارجی به بنادر داخلی تقریباً ممنوع و بالطبع تقاضا برای حمل توسط شرکتهای داخلی بیشتر بود لذا این شرکت نیز از حمل محمولات داخلی سهم بیشتری را از آنِ خود میکرد.
غنجی ادامه داد : تحریم ها از سوی دیگر فعالیت در حمل بینالملل را برای کشتیهای داخلی غیرممکن کرد و تجار بزرگ، به ویژه در بخش حمل فله و مواد غذایی، محدودیتهای زیادی در بکارگیری کشتیهای ناوگان ملی داشتند .
وی با بیان این مطلب که اجرایی شدن برجام اتفاق بسیار مبارکی به ویژه در صنعت حمل و نقل دریایی کشور بود، گفت : برجام باعث شد از یک سو دسترسی شرکتهای کشتیرانی خارجی به بازار داخلی را تسهیل شود و از سوی دیگر شرکتهای کشتیرانی داخلی نیز توانستند با سهولت بیشتر در بازارهای بینالمللی فعالیت کنند و این مهم باعث شد حتی چارترهای بزرگ خارجی که سابقه فعالیت بسیار طولانیمدت با این شرکت ( کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ) داشتند و به دلیل تحریمهای اعمالی ناخواسته از ادامه همکاری امتناع میکردند، با رغبت بیشتری برای از سرگیری همکار پیشگام شوند .
مهندس غنجی در ادامه به مقایسه آمار سازمان بنادر در دو سال 95 و 96 و رشد نسبی 4.2 درصدی در حمل کالا پرداخت و گفت : میزان رشد محمولات در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، در بخشهای مختلف بسیار متفاوت است به قسمی که در بخش محمولات کانتینری با رشد بسیار بالای 33.3 درصدی روبرو بودیم و این در حالی است که محمولات فله خشک تنها 3.2 درصد رشد داشته است.
وی ادامه داد: محمولات کالای عمومی نیز در این مدت ثابت مانده و محمولات نفتی نیز با کاهش حدود 8.2 درصدی مواجه شده است. البته شایان ذکر است، در این بین محمولات فله مایع با جهش 66.7 درصدی مواجه بوده است.
مدیر عامل شرکت حمل فله با اشاره به نقش موثر چین در بهبود بازار حمل فله اظهار داشت: زغالسنگ و سنگآهن را شاید بتوان مهمترین محمولات فله قلمداد کرد و از این رو در بین کشورهای متعدد و بر اساس شاخص مبدا و مقصد محمولات فله، چین کماکان کلیدیترین کشور نقشآفرین در صنعت کشتیرانی، بالاخص، صنعت حمل فله است به قسمی که رشد اقتصادی چین به شدت وبه طور مستقیم بر نشانگرهای بینالمللی فله اثرگذار است.
مهندس غنجی با بیان اینکه شرکت حمل فله و کالای عمومی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در شش ماهه نخست سال 1396 به طور متوسط 53 فروند کشتی به ظرفیت فعال حدود 2.5 میلیون DWT در اختیار داشت، گفت : بر اساس این میزان کشتی و ظرفیت طی مدت اشاره شده میزان تن مایل با رشد 34 درصدی مواجه بود که به معنای افزایش عملکردی بالغ بر 50 درصد است .
وی در پایان به ضرورت مدیریت هزینه ها در شرکت های کشتیران اشاره کرد و افزود : با توجه به شرایط موجود در حمل و نقل دریایی و با در نظر گرفتن این مهم که وضعیت محمولات تغییری نکرده باید برای افزایش درآمد و توسعه فعالیت به سمت کاهش هزینه ها حرکت کنیم .