به گزارش گروه بین الملل مانا در شرایطی که تاثیر حاصله از تعطیلات هفته طلایی در چین در حال کم رنگ شدن است، با ورود کارگوهای تازه درآمد، نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز نیز به بیش از 20 هزار دلار در روز افزایش یافت.
این گزارش ادامه داد: میانگین نرخ اجاره زمانی بر روی مبادلات بالتیک با بسته شدن بر روی 20 هزار و 156 دلار در روز پنج شنبه، رشد 3.9 درصدی را نشان داد، از سوی دیگر، عقربه شاخص مبادلات بالتیک بر ارتفاع دو هزار و 888 واحد قرار گرفت که نسبت به هفته پیش از آن، 64 واحد افزایش را به همراه داشت.
به گفته شرکت "Braemar ACM" - یکی از بزرگترین شرکت های کارگزار چارترینگ و خرید و فروش در جهان، بازار در مسیر برزیل به چین مکث کوتاهی کرد تا بتواند نفسی تازه بگیرد، از سوی دیگر در منطقه آتلانتیک شمالی، ورود کارگوهای تازه سبب افزایش نرخ کرایه حمل شد.
ناگفته نماند، مسیر استرالیا به چین بزرگترین بهبود نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز در هفته جاری را به نمایش گذاشت، به طوری که از هفت هزار و 56 دلار هفته قبل آن به هشت هزار و 12 دلار برای هر تن افزایش یافت، از سوی دیگر، نرخ کرایه حمل در مسیر برزیل به چین، با رسیدن به 18 هزار و 40 دلار برای هرتن، افت ناچیزی را احساس کرد.
موسسۀ تحقیقاتی Fearnleys مستقر در اسلوی نروژ در گزارش خود نوشت: عرضه محدود شناور و تقاضای بیش از حد انتظار، دست چارترها را برای فشار بیشتر روی مالکان بازتر کرد.
در ادامه این گزارش آمده است: آمار منتشر شده از سوی اداره بنادر Hedland در استرالیای غربی - یکی از بزرگترین بنادر بارگیری سنگ آهن در جهان، نشان می دهد، صادرات سنگ آهن از این بندر به چین به 36 میلیون و 700 هزار تن در ماه سپتامبر سال جاری میلادی افزایش یافت، رقمی که نسبت به ماه سپتامبر سال 2016، 3.3 درصد رشد را تجربه کرد.
برطبق کلارکسونز، بازار نقدی نیز چندان فعال نبود و تنها 12 مورد معامله را به ثبت رساند. نرخ کرایه حمل فله بر کیپ سایز از استرالیا به سنگاپور 19 هزار و 400 دلار در روز فیکس شد.
در گزارش Fearnlrys هم چنین آمده است، از یک سو اخبار مرتبط با طرح های کاهش تولید سنگ آهنی داخلی چین و از سوی دیگر طرح برزیل برای افزایش تولید، آتش انتظارات را شعله ورتر میسازد.
VesselsValue نیز گزارش داد : چارتر دوره ای برای یک سال و نه ماه 20 درصد بالاتر از میانگین نرخ اجاره زمانی برای پنج مسیر در مبادلات بالتیک رقم خورد.
افزون بر این، در بازار شناورهای دست دوم، شرکت SwissMarine مستقر در ژنو سوئیس فله بر Carouge ساخت سال 2003 و فله بر Chambesy ساخت سال 2004 را به ارزش جمعا 30 میلیون دلار به فروش رساند. هم چنین، فله بر با ظرفیت 172 هزار و 600 DWT ساخت سال 2001 به ارزش 12 میلیون و 800 هزار دلار در بازار دست به دست شد.