۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۳

ایتالیا پایبند به نجات مهاجران دریای مدیترانه می ماند

ایتالیا شاهد به پایان آمدن ورود مهاجران لیبیایی از طریق دریای مدیترانه خواهد بود.
نویسنده: سارا زینالزاده
کد خبر: ۷۵۶۴۳
ایتالیا پایبند به نجات مهاجران دریای مدیترانه می ماندبه گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از رویترز، وزیر ایتالیا از به پایان رسیدن سیل مهاجرانِ لیبی پس از کاهش ورود آنان از دریای مدیترانه و در ماه های اخیر خبر داد.
اما بر اساس این گزارش بازپرس سازمان ملل گفت: تلاش اخیر ایتالیا برای ایجاد کد مقرارتی در خصوص عملیات شناورهای انسان دوستانه که در دریا مسئولیت نجات مهاجران را بر عهده دارند می تواند منجر به مرگ تعداد بیشتری از آنان شود.
این گزارش ضمن اشاره به موضوع مهاجرت در ایتالیا ادامه داد: این موضوع در دستور کار سیاسی کشور ایتالیا و بالاتر از انتخابات کلی قرار دارد که پیش از ماه می سال آینده برگزار خواهد شد به گونه ای که اذهان عمومی نسبت به مهاجران به طور فزاینده ای منفی است.
وزیرایتالیا در یک کنفرانس خبری گفت: ما در آغاز راه هستیم و این تونل بسیار طولانی است. با این حال می توانم انتهای ان را که فائق آمدن بر مسئله مهاجرت است، می بینم.
پس از هجوم سیل مهاجران از لیبی به ایتالیا و در آغار سال جاری میلادی، تعداد آنان کاهش یافت. داده های منتشر شده از سوی وزارت لیبی نشان می دهد 97 هزار و 293 نفر تاکنون و در سال جاری میلادی به ایتالیا رسیده اند که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشتۀ میلادی 4.15 درصد با افت همراه بوده است. همچنین، حدود 600 هزار مهاجر طی چهار سال گذشته به ایتالیا رسیده اند.
ایتالیا با استفاده از دو استراتژی به مسئله مهاجرت می پردازد: یکی تلاش های لیبی برای مبارزه با قاچاق و دیگری اعمال فشار بر سازمان های مردم نهاد (NGO) که در عملیات نجات دخیل هستند.
وی در ادامه افزود: مداخله در طرف دیگر مدیترانه امری حیاتی است و به همین دلیل بر لیبی متمرکز شده ایم. به نظر سخت می رسد اما چیزی در حال حرکت و پیشرفت است.
ایتالیا تعدادی از گاردهای ساحلی را در لیبی تعلیم داد و ناوگان را در هماهنگی با سرمایه گذاری های اتحادیۀ اروپا برای حمایت از جستجو و عملیات نجات در دریا و نیز در مرزها بروز کرد.
وزیر ایتالیا افزود: باید به شرایط مهاجرانی که از لیبی آورده می شوند، توجه شود و ایتالیا باید توزیع کمک را در شهرهای Sabratha و Zowarah که دو هاب قاچاق مهاجرین است، آغاز کند.
دولت ایتالیا یک منشور اخلاقی را در کشور برای عملیات سازمان های مردم نهاد معرفی کرده است و از نیروهای پلیس خواسته است تا با قایق های خود گامی در از بین بردن قاچاق چیان انسان بردارند. در همین راستا، از هشت گروه عملیاتی تاکنون در جنوب مدیترانه پنج گروه موافقت کردند. پزشکان بدون مرز تاکنون از امضای این منشور اخلاقی ممانعت کرده اند.
بازپرس اتحادیه در بیانیه ای گفت: این منشور اخلاقی و برنامه عملی در مجموع بر این مبناست که ایتالیا، کمیسیون اتحادیه و اعضای آن باید خطرات و واقعیت مرگ هایی را که در دریا اتفاق می افتد محکوم کنند و مهاجرین و پناهجویان را دستگیر کنند.
روز 28 آگوست سال جاری میلادی وزیر کشور ایتالیا با همتای لیبیای خود دیداری در رم خواهد داشت که شهرداران شهرهای اصلی لیبی نیز در آن حضور خواهند داشت.
وی در پایان این گزارش گفت: یک کشور دموکراتیک مانند ایتالیا از جریان مهاجران حمایت نمی کند اما آنها را هدایت می کند چرا که جریان های غیر هدایتی دموکراسی یک کشور را به خطر می اندازد. ایتالیا عقب نشینی نمی کند اما به تعهدات خود مبنی بر نجات مهاجران در دریا پایبند می ماند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار