به گزارش خبرنگار ماناعباس آخوندی وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در نشست فراکسیون نظارت بر اجرای برنامههای توسعه کشور اظهار داشت: پروژه های حمل و نقل گرانقیمت هستند و باید در این حوزه سرمایه گذاری های زیادی انجام شود. تمرکز برنامه ششم نیز بر این است که صندوق توسعه حملونقل تشکیل شود.
وی افزود: داراییهایی که در حوزه حملونقل داریم، داراییهای ارزشمندی هستند. برای مثال ایستگاه راه آهن تهران می تواند به یک مرکز توسعه تبدیل شود. با این شرایط تمرکز بر حمل و نقل ریلی هدف دیگر ما بود.
آخوندی ادامه داد: در تهران روزانه دو میلیون سفر انجام می شود و در کشور نیز یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون سفر انجام می شود که همه بر روی جاده است و انتقال ۴۰ درصد این سفرها از جاده به ریل نیازمند اتفاق بسیار بزرگی است که باید رخ دهد.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم با بیان اینکه نظام حمل و نقل خودرومحور باید به سمت حمل و نقل ریلی حرکت کند و تعادلی در این زمینه ایجاد شود، گفت: حمل و نقل حومه ای نیز در برنامه ششم آمده است که این موضوع برای عمده کلانشهرها است و صرفاً به تهران تعلق ندارد. لازم به ذکر است از جاده کرج به تهران بیش از ۱۰۰ هزار ترافیک داریم.
وی تصریح کرد: باید شبکه مویرگی ریلی را به بنادر وصل کنیم به طوری که پشت هر اسکله، ریل وجود داشته باشد تا جرثقیل کانتینرها را بر روی ریل قرار دهد که با این شیوه صرفه جویی نیز محقق می شود. تحقق اهداف ما به زیرساخت ها و نوسازی ناوگان مرتبط است.
آخوندی افزود: حدود ۶ هزار واگن ریلی را با همکاری روسیه در ایران تولید می کنیم، از جمله برنامه های ما این است که بر روی ریل تمرکز ویژه ای داشته باشیم تا بتوانیم از موقعیت جغرافیایی ایران استفاده کنیم که البته این موضوع در حوزه های هوایی، دریایی و ریلی است.
وی افزود: قطار سریع السیر تهران- قم- اصفهان را به صورت بین المللی تامین مالی کرده و در قراردادی دیگر برای تامین ریل با هندی ها قراردادی را منعقد ساختیم زیرا در این حوزه باید از منابع بین المللی استفاده کنیم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی دولت دوازدهم گفت: ایران را به ۱۰ کریدور توسعه تقسیم کردهایم به طوری که این کریدورها همه ایران را پوشش میدهند.