به گزارش مانا، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و هیئت همراه در جریان سفر به کشور آلمان در نشست کارگروه مشترک ریلی و کارگروه مشترک دریایی و بندری که با حضور از نمایندگان شرکتهای بزرگ بخش خصوصی آلمان در حوزه حمل و نقل برگزار شد حضور یافتند.
در ابتدای این نشست دوبرینت وزیر حمل ونقل و زیرساخت های دیجیتال آلمان ضمن خوش آمدگویی به وزیر و هیئت همراه و اعلام خبر تشکیل کارگروه مشترک بنادر و ریلی و دستورکارنشست به آمادگی دو کشور برای گسترش همکاریها در زمینه حمل و نقل اشاره کرد و گفت: هدف ما ازتشکیل کارگروهها ایجاد یک گفت وگوی بین بخشی در ایران و آلمان بوده که ما از نظر سیاسی، ازطرف دولتها از این گفت وگو و همکاریها حمایت میکنیم، قطعا این گروه کاری، میتواند از کمکهای دفتر مربوطه در وزارت اقتصاد آلمان نیز بهرهمند شود.
وی در ادامه تأکید کرد: همکاریهای ایران و آلمان دارای فرصتهای زیادی است که باید مورد بهرهبرداری قرار گیرد، ایران دومین اقتصاد بزرگ را در منطقه دارد و این نشست فرصت مناسبی را برای آشنایی نمایندگان شرکتهای آلمانی با فعالیت این کارگروهها فراهم کرده است.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه این نشست با ابراز خوشحالی از روند روبه گسترش همکاریهای بین دو کشور و همچنین افتتاح کارگروههای مشترک ریلی، دریایی و بندری در این حوزه به شرح روند اجرای پروژهها به ویژه اختصاص Fast Trackt Credit (حدود سه میلیارد دلار) از سوی آلمان پرداخت و همچنین توضیحاتی در مورد روند مذاکرات انعقاد قرارداد و اجرای آنها برای برخی از پروژهها در حوزههای نوسازی ناوگان هوایی، زیرساخت ریل، نوسازی ناوگان ریلی، سیستمهای سیگنالینگ ریلی، سیستمهای مدیریت شبکه ریل وهمچنین مذاکراتی در این زمینه با برخی از شرکتهای آلمانی، امضای یادداشت تفاهم همکاری برای راهآهن قم - اراک با ایتالیاییها، انعقاد قرارداد و تامین مالی پروژه برقی کردن قطار تهران – مشهد دراین نشست ارائه شد.
آخوندی در ادامه بیان کرد: امید است پیشنهادی از سوی آلمانها برای برقی کردن راه آهن تهران-تبریز دریافت شود که بدون شک وضعیت ریلی را در مسیر اروپا بهتر میکند.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید در ادامه این نشست به مسائلی از قبیل مذاکرات برای قطارسریعالسیر با زیمنس، اجرایی شدن بخشی از قرارداد خرید ۶ هزار واگن باری با روسها، تطبیق کامل قطار حومهای تهران با نظرات زیستمحیطی و تلاش ایران برای همکاری با آلمان در اجرای این پروژه ریلی، بازبینی ساختار راه آهن با همکاری رولندبرگر، مذاکرات با دی بی (DB) برای بازبینی عملیات راه اهن ایران، برگزاری مناقصه اپراتور فاز دو بندرشهید رجایی با حضور یکی از شرکتهای آلمانی، تعریف مسیر ریلی آلمان-ایران و چین برای جابه جایی بار و رقابت با حمل نقل دریایی و ایجاد مرکز لجستیک اروپا و آلمان در ایران در مناطق ویژه اقتصادی در فرودگاه امام و بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت: این مرکز میتواند به عنوان یک مرکز توزیع بار به بازار ایران و کشورهای آسیای میانه سرویس داده که اطمینان است میتوان حوزه حمل و نقل ایران را توسعه داده و تحولی عظیم در این عرصه رخ دهد.
در ادامه این نشست مشترک دریایی و بندری دو کشور، محمد سعید نژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی توضیحاتی پیرامون موقعیت استراتژیک ایران و بنادر آن در خلیج فارس، دریای عمان و سواحل دریای خزر که فرصت منحصر به فردی برای ارائه سرویس به جمعیتی حدود ۴۰۰ میلیون نفردارد را شرح داده و تصریح کرد: قابلیتها و ظرفیتهای بندر شهید رجایی، فرصتهای پیش آمده پس از برجام برای نوسازی و تجهیز بنادر ایران، ترمینال شماره 3 بندر شهید رجایی که مناقصه بینالمللی آن انجام شده و اقدامات مرتبط با افزایش ظرفیت آن و انعقاد قرارداد با شرکت رولندبرگر برای بازبینی وضعیت کلی این بندر از نکات مهم و مورد توجه در این عرصه به شمار میروند که باید به آنها توجه شود.
شرکت رولندبرگر نیز در ادامه پیرامون نتایج مطالعات درباره بندر شهید رجایی گزارشی را در این نشست ارائه داد که قرار گرفتن بندر شهید رجایی به عنوان مکان تولید خودرو با رفع تحریم ها، بندرعباس از نظر حمل کانتینر در ایران در مقام اول، انجام عمده واردات و صادرات ایران از طریق بندر عباس و شرایط آن برای کسب موقعیتی نظیر بندرهامبورگ و وجود برنامه توسعه کلی برای بندرعباس برای آماده سازی زمینه سرمایهگذاری از جمله این نتایج به شمار میرود.
همچنین در ادامه نشست مذکور نمایندگان شرکتهای آلمانی نظیر زیمنس، تالس، دویچه بانک، CPO، برمن پورت، SEMA، بمباردیه، شرکت مدیریت کشتیرانی شُلته،BLG، Translogistic (وابسته به دویچه بانک), ... از روند همکاریها، چالشها و پروژههای خود در ایران سئوالاتی پیرامون تامین مالی صادرات، موضوع کوتاهی بازه زمانی، برگزاری مناقصهها در بنادر ایران، برنامه بنادر ایران برای تربیت و تأمین نیروی انسانی و برنامهها برای دیجیتالی کردن بنادر ایران بیان کردند که نمایندگان سازمان بنادر و دریانوردی به آنها پاسخ گفتند.
اصغر فخریه کاشان قائممقام وزیر راه و شهرسازی در اموربینالملل نیز در ادامه توضیحاتی پیرامون قراداد فست تراک از سوی هرمس و مذاکرات در دست انجام برای پرداخت به شرکتهای آلمانی برای انعقاد قرارداد تجاری در ایران ارائه کردند.
سعید محمدزاده مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست درباره همکاریهای ریلی ایران و آلمان به مواردی از قبیل خطوط راه آهن در دست ساخت، ناوگان ریلی، میزان حمل سالیانه بار و مسافر، میزان سرمایه گذاری دولت در سالهای گذشته و سالهای پیش رو، فایناس هفت میلیارد دلاری جذب شده در چند سال اخیر، اولویت توسعه راهآهن در ایران و تاکید بر آن از سوی مسئولین عالی رتبه در ایران، برنامهریزیهای انجام شده برای رشد جابه جایی مسافر و بار در سالهای آتی از سوی بخش ریلی، مذاکرات انجام شده برای نوسازی ناوگان ریلی ایران با شرکتهای خارجی (که بخشی از آن برای واردات واگنهای مسافری و باری محقق شده است)، نیاز به سرمایهگذاری در بخش ریلی، برنامههای توسعه شبکه ریلی در ایران، پروژههای برقی کردن شبکههای ریلی در ایران که در دست اقدام برای تامین لوکومتیو، تأمین سیستم سیگنالینگ برای ارتقاء ایمنی و ظرفیت خطوط، مذاکرات پروژههای قطار سریع السیر، مذاکرات در دست انجام و نهایی شده در زمینه تامین ناوگان قطار سریع السیر اشاره کرد.
در پایان این نشست مشترک نیز بیانیه مشترک تشکیل کارگروههای مشترک ریلی و دریایی از سوی وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل و نقل و توسعه زیرساخت های دیجیتال آلمان به امضا رسید.