به گزارش گروه بین الملل مانا، نتایج مطالعه ای با عنوان «تغییر جایگاه یونان به عنوان یک پایتخت دریایی در سطح جهان» که از سوی شرکت Ernest & Young با همکاری استاد دانشگاه Aegean انجام شد، حاکی از آن است که یونان و به ویژه بندر پیرائوس به موجب رقابت با رقبای سرسخت آسیایی قابلیت انتخاب به عنوان هاب کشتیرانی در دهۀ پیش روی را دارد.
بر اساس این گزارش، در بررسی انجام شده دیدگاه 779 نفر از مجریان شرکت های کشتیرانی یونان تحلیل شد و نشان داد جذاب ترین و جامع ترین بدنه را در بین هاب ها یا خوشه های کشتیرانی در دنیای امروز بندر پیرائوس، بزرگترین بندر یونان، داراست.
بر همین اساس، مجریان شرکت های کشتیرانی بر این باورند که افزایش فعالیت بندر پیرائوس برخلاف رقابت جذبِ روافزون در مراکز دریایی دنیا قدرت تجاری آن را تقویت خواهد کرد.
دومین کشوری که قابلیت تبدیل به هاب دریایی جهان را دارد سنگاپور است که پس از آن دبی و لندن جای می گیرند. این سه مرکز دریایی در واقع بزرگترین رقبای بندر پیرائوس یونان هستند.
این بررسی همچنین نشان داد که مرکز دریایی پیرائوس به دلیل آنکه دروازه ای به سوی اروپای جنوب شرقی به حساب می آید و وجود چشم انداز موجود به دنبال خصوصی سازی، جایگاه ویژه ای دارد.
این گزارش ادامه داد: صنعت کشتیرانی یونان توانست از پس شرایط بحرانی بدون وارد شدن آسیبی جدی به حیات خود ادامه دهد. ناوگان کشتیرانی یونان با دارا بودن پنج هزار و 272 فروند شناور به ارزش 86 میلیارد دلار بزرگترین ناوگان بر حسب تناژ در جهان است که این امر در تقویت و حفظ جایگاه برتر آن در بسیاری از بخش ها قابل ملاحظه است.