۲۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲

بزرگان عرصه چارترینگ در حمل و نقل فله کشتی کمتری می خرند

سه شرکت بزرگ در عرصه چارترینگ در حمل و نقل فله با نام های Trafigura, Cargill و SwissMarine تمایل کمتری به افزایش دارایی ها و خرید کشتی دارند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۷۴۳۵۴
بزرگان عرصه چارترینگ در حمل و نقل فله کشتی کمتری می خرند
به گزارش گروه بین الملل مانا، طی سال های 2013 و 2014 و زمانی که حمل و نقل فله در شرایط خوبی به سر نمی برد، شرکت های بزرگ چارترینگ کشتی های فله به دلیل قیمت پایین کشتی در صدد افزایش ناوگان خود برآمدند.
در حال حاضر سوال اصلی این است که پس از بهبود کرایه ها و پشت سر گذاشتن کاهش تاریخی نرخ های حمل فله در سال 2016 و افزایش ارزش کشتی های کارکرده، آیا بازیگرانی که به بازارهای تقاضای حمل فله دسترسی بیشتری دارند قادر به بازگشت به بازار حمل و نقل هستند؟
موسسه لویدزلیست در خلال مذاکره با سه شرکت بزرگ جواب این سوال را منفی اعلام کرد. دلیل این امر بالا بودن بیش از حد ارزش کشتی های کارکرده است که کار با دارایی ها را غیر جذاب کرده است. 
بر اساس این گزارش، دو شرکت بزرگ دنیا، Cargill و Trafigura در عرصه تجارت کالاهای فله نظرات خود را در این خصوص ارائه داده اند. جان دیلمن به عنوان مدیر بخش حمل و نقل دریایی شرکت Cargill اظهار کرد: "هم اکنون هیچ گونه کشتی در اختیار نداریم."
این شرکت که در سال 2001 تصمیم به خروج از عرصه کشتی داری گرفت پیش از این تعداد محدودی کشتی کیپ سایز را در اختیار داشت. مدیر این شرکت در این خصوص اظهار داشت: احتمال اینکه در آینده کشتی هایی را در اختیار بگیریم وجود دارد اما این امر جزو برنامه های حتمی ما نیست.
چنین رویکردی در شرکت Trafigura  نیز به چشم می خورد. این شرکت در حال حاضر در صدد افزایش حضور بیشتر در بازار فله و انتقال سنگ آهن بیشتر از برزیل است.
آلن کامینگ، مدیر بخش حمل و نقل فله این شرکت در این خصوص اظهار داشت: کشتی داری لزوما جزو برنامه های ما محسوب نمی شود.
احتمال سفارش کشتی های جدید از سوی شرکت های دیگر که در حقیقت کشتی دار نیز هستند  وجود دارد که دلیل آن بالا رفتن ارزش کشتی های کارکرده است به طوری که بهای این کشتی ها از کاهش تاریخی که داشتند هم اکنون با قیمت کشتی های نو برابری می کند.
بر اساس این گزارش، در برخی موارد  قیمت کشتی های کارکرده 50 درصد نسبت به سه ماهه ابتدایی سال 2016 افزایش داشته است. 
بهای یک فروند کشتی کیپ سایز  پنج ساله از 21 میلیون دلار در ماه آوریل سال 2016 به 32 میلیون دلار در سال جاری رسیده است. در همین راستا بهای یک فروند کشتی پاناماکس از 11 میلیون دلار در زمان ذکر شده به 20 میلیون دلار در سال جاری رسیده است.
گزارش لویدزلیست به نقل ازمدیر بخش حمل و نقل فله  شرکت Trafigura ادامه داد: اگر افزایش بهای فله برهای کارکرده ادامه یابد، احتمال بهبود موثر حمل و نقل جهانی فله تا میزان زیادی کاهش می یابد چرا که عرضه بالا در این بازار امکان بالارفتن کرایه ها را از میان بر می دارد. 
بر اساس اطلاعات کسب شده از منابع آگاه، این شرکت سفارش ساخت چهار فروند کشتی نیوکاسل ماکس را در اوایل سال 2014 در کشتی سازی کینگ دائو یانگ فان در چین لغو کرد که دلیل آن عدم تحویل به موقع این کشتی ها در زمان مقرر بوده است.
این کشتی ها در اوایل سال 2014 زمانی لغو شدند که ناوگان جهانی حمل فله با ورود سیل آسای کشتی های حمل فله و کاهش تقاضا برای کشتی های فله بر روبرو شده بود. 
 از سوی دیگر مدیر عامل شرکت SwissMarine اعلام کرد: با توجه به شرایط کنونی بازار فله و قیمت های فعلی، اقدام برای خریداری کشتی دلیل بسیار بزرگی را طلب می کند و این شرکت تجاری هیچ گونه برنامه ای برای کشتی داری ندارد.
این شرکت در حال حاضر 12 کیپ سایز  فله بر در اختیار دارد و 150 فروند کشتی را اجاره کرده است که اکثر آنها اجاره زمانی به مدت یکسال هستند. 
برخی ازاین کشتی ها زمانی خریداری شدند که خریداران متمول آنها از فرصت به وجود آمده استفاده کرده  و اقدام به توسعه ناوگان چه در جهت توسعه ناوگان اجرایی و چه در جهت  تحرک دارایی خود برآمده بودند.
شرکت Cargill از سوی دیگر اقدام به اجاره 600 فروند کشتی شامل 120 کشتی کیپ سایز، 180 پاناماکس، 120 سوپراماکس و 130 هندی سایز و20 کشتی ساحلی بهره می برد که جمعا قادر به جا به جایی 200 میلیون تن کالاهایی نظیر غلات، سنگ آهن، زغال سنگ، بوکسیت و شکر هستند. 
یک چهارم این کشتی ها به منظور حمل بار از مبدا به مصرف کننده نهایی است و مابقی در تجارت با شخص ثالث به کار گرفته شده اند.
در این گزارش آمده است: شرکت Trafigura  در سال مالی 2016 موفق به جا به جایی 30 میلیون تن فله خشک شد که تا سپتامبر این سال پنج میلیون تن کمتر از آمار سال 2014 را نشان می دهد.
این شرکت قصد دارد این آمار را با حمل حجم بیشتر از بندر پورتوریکو در برزیل به  بندر Ilha da Madeira و بالعکس افزایش یابد. بندر مربوطه در حال حاضرقادر به جا به جایی 50 میلیون تن است که در این بندر تنها 15 میلیون تن جا به جایی صورت می گیرد.
این شرکت میزان 45 تا 50 فروند کشتی را به صورت اجاره زمانی در اختیار دارد و 45 تا 50 کشتی فله بر دیگر نیز به صورت سفری بکار گرفته است که نیمی از آنها به منظور انتقال بار و مابقی در اختیار شخص ثالث نظیر معادن و دیگر تجارت ها قرار گرفته است.
تمرکز بزرگ دیگر این شرکت بر روی سرب، روی و مس در  کرانه غربی آمریکای جنوبی قرار گرفته است.  شرکت SwissMarine  نیز در همین راستا مایل به توسعه تجارت خود در همین ناحیه است. 
بهبود بازار
هر سه مدیران عامل شرکت های مذکور اگر چه از بهبود بازار کنونی فله اظهار شگفتی کردند اما دوام آن را با چالش روبرو کردند. آقای کامینگ در این خصوص اظهار داشت: در شش ماه گذشته شاهد بهبود بازار فله برها بودیم که خبر خوبی برای این عرصه از حمل و نقل محسوب می شود.
مدیر عامل شرکت Cargill اظهار داشت:" اساسا هیچ مشکلی در خصوص تقاضا برای حمل بار فله نداریم که دلیل آن رشد حمل کالاهای فله از طریق دریا بوده است اما مشکل اصلی در عرضه بالای کشتی ها نهفته است."
این گزارش در ادامه افزود: شرکت Cargill در انتظار رشد تجارت های کوچک است که بستگی زیادی به تقاضای فصلی برای غلات و در عین حال سیاست های دولت چین در خصوص مصرف سنگ آهن و زغالسنگ دارد. 
در کنار این فاکتورها، عناصر دیگری نیز دخیل هستند که در میان آنها می توان به اشخاص ناشناخته درسیاست های آمریکا و پیام رئیس جمهور آمریکا در خصوص تمایل وی برای قطع همکاری در اقیانوس آرام که می توانست حجم معاملات را افزایش دهد، اشاره کرد.
Dieleman، مدیر شرکت Cargill اظهار داشت: مشکلات بر سر راه تجارت برای حجم کلی معاملات خبر بدی محسوب می شود و ممکن است بار را از یک مبدا به مبدا دیگری تغییر دهد.
Weernink، مدیر شرکت SwissMarine روند بهبود فعلی بازار فله را سریعترو مثبت تر از آنچه حدس می زد، اعلام کرد که وی را در خصوص موقت بودن این تغییرات نگران کرده است و اظهار داشت: امروز همه قیمت های فولاد چین و بازار بورس سنگ آهن را رصد می کنند و پیش بینی در خصوص افعال دولت چین کار دشواری به نظر می رسد. آنها بر روی تجارت های سود آور کار می کنند که بخشی از آن توسط توافق نامه ها با فورواردر ها کمک می شود.
شرکت Cargill خود را به عنوان بزرگترین شرکت کننده در FFA معرفی کرد و دلایلی را برای آن برگزید و مدیر عامل آن افزود: این بازار برای ما مهم محسوب می شود و به ما کمک می کند تا علاوه بر مکانیزم کشف قیمت، وسیله ای برای اظهار عقاید در خصوص تغییرات بازار محسوب می شود.
مدیر شرکت SwissMarine  نیز اظهار داشت: مدیریت کردن ریسک ها مفید به نظر می رسد چرا که نوسانات بازار به سود دهی یا عدم سوددهی یک شرکت منجر می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار