۱۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۷

6 تالاب ایران در لیست سیاه مونترو

معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 6 تالاب ایران در لیست سیاه مونترو قرار دارند که برای خروج آنها باید فعالیت‌های موثرتری صورت گیرد.
نویسنده: فاطمه ثابت
کد خبر: ۷۴۲۹۵
6 تالاب ایران در لیست سیاه مونترو
به گزارش خبرنگار مانا از گیلان، مسعود باقرزاده امروز در جلسه کمیته مشترک ICC پروژه مدیریت اکولوژیک تالاب انزلی در استانداری گیلان با بیان اینکه تلاش‌های دولت و مجلس برای سامان دادن به قوانین منجر به تصویب قانون جامع تالاب شد، اظهار کرد: نخستین قانون جامع تالاب در مجلس به تصویب رسید که می‌تواند کمک موثری برای احیای تالاب‌های کشور از جمله تالاب بین‌المللی انزلی باشد.
وی با بیان اینکه در این قانون تخریب تالاب ممنوع است، افزود: مرجع تشخیص تخریب تالاب سازمان حفاظت محیط زیست است و اگر حفاظت از تالاب‌ها با دقت و مسایل فنی پیش برود گروه جایکا می‌تواند بهتر برنامه‌ریزی برای احیای تالاب انزلی داشته باشد.
معاون دفتر زیستگاه‌های سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه طبق قانون مذکور تالابی را می توانیم احیا کنیم که در فهرست مونترو قرار دارد، گفت: هفت تالاب ایران در فهرست مونترو بودند که تالاب گلستان احیا و از این فهرست جدا شد و اکنون 6 تالاب کشور در لیست سیاه مونترو قرار دارد که برای خروج آنها باید فعالیت‌های بیشتری صورت گیرد و پایش‌های مهم انجام شود.
وی از در نظر گرفتن اعتبار ویژه برای احیای تالاب‌ها توسط دولت خبر داد و بیان کرد: چهار تالاب کشور از جمله انزلی، فارس، دریاچه ارومیه و... در ردیف اعتباری هستند و می‌توانیم آنها را با احیا از فهرست مونترو خارج کنیم.
باقرزاده موضوع کنار گذر انزلی و راه آهن را موجب تحت الشعاع قرار دادن طرح‌های احیای تالاب انزلی دانست و یادآور شد: این پروژه ها را می‌توان با کمترین خسارت در تالاب انزلی مدیریت کرد.
تالاب انزلی، تالاب هامون (دهانه جنوبی پوزک)، تالاب هامون (صابوری و هیرمند)، تالاب نیریز و کمجان و تالاب شورگل، یادگارلو و دورگه سنگی، 6 تالابی هستند که در لیست مونترو قرار دارند.
کنوانسیون بین المللی حفاظت از تالاب ها، تالاب های در معرض خطر بعضی از کشورها را در لیست سیاه خود موسوم به " مونترو" قرار می دهد. 
برچسب ها: تالاب
ارسال نظرات
آخرین اخبار