به گزارش گروه بین الملل مانا سیترید در تحلیلی نوشت: علیرغم تلاش های خطوط کشتیرانی بین المللی برای تشکیل ائتلاف جهت بهینه سازی تناژ، افزایش روند اوراق سازی شناورها و ورشکستگی هفتمین خط کشتیرانی کانتینری دنیا، سایه مشکل ظرفیت مازاد و تناژ اضافی همچنان بر سر بازار کشتیرانی تا دو سال آینده مستدام خواهد بود.
به گفته Henriette Brent-Petersen، مدیر عامل گروه تحقیقی فراساحل و کشتیرانی DVB Bank آلمان، عدم مطابقت شدید بین ظرفیت و بهره گیری، بزرگترین فشار کوتاه مدتی است که بازار را تهدید می کند و هیچ بهبودی ملموسی در معادله ذخیره- عرضه در سال جاری میلادی و آینده دیده نخواهد شد.
وی در گردهمایی بین المللی کشتیرانی در شانگهای چین گفت: حتی با آغاز فعالیت ائتلاف های جدید کانتینری از این ماه، تلاش این خطوط برای مشترک کردن شناورها و ارتقای بهره گیری مورد حمایت قرار نمی گیرد.
این گزارش با اشاره به اینکه از سال 2011، رشد ناوگان کانتینری از تقاضا پیش گرفته، نوشت: این گرایش اخیرا و در سه ماه آخر سال 2016 و سه ماه نخست سال جاری میلادی جهش خود را تغییر داد به طوری که گام تقاضا ازعرضه بلندتر و وسیع تر برداشته می شود.
افزون بر این، فعالیت چشمگیر صنعت اوراق سازی در سال 2016 از یک سو و تاخیر در جدول زمانی تحویل شناورهای جدید از طرف دیگر، روند رشد عرضه را به سمت شیب نزولی سوق داد، با این وجود Brent-Petersen معتقد است، این عوامل برای برداشتن فشار بر بازار کافی نیستند.
وی در ادامه گفت: ضریب فزاینده ( تکاثری) تولید ناخالص داخلی برای رشد حمل و نقل کشتیرانی کانتینری در مقایسه با 2.5 قبل از بحران جهانی مالی در سال 2008، در حال حاضر به 1.2 کاهش یافته است.
علاوه بر این، با کاهش فوری فشار بر نرخ کرایه حمل کانتینری در سه الی شش ماه آینده، ناوگان کشتی کانتینری جهانی رشد سه الی چهار درصدی را درسال جاری میلادی تجربه خواهد کرد.
رئیس بورس کشتیرانی شانگهای " Zhang Ye" خاطر نشان ساخت: بدون چشیدن طمع زهرآور ورشکستگی، هیچ راهی برای حذف ظرفیت مازاد وجود ندارد.
وی در ادامه افزود: غم انگیز است که بگوئیم ما دوست داریم شاهد ورشکستگی های بیشتری به غیر از ورشکستگی هانجین باشیم، اما واقعیت این است، ما خوش شانس هستیم از اینکه شاهد ورشکستگی بیشتری در میان خطوط کشتیرانی جهان در حال حاضر نیستیم.