۲۹ فروردين ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۸

شناورسازی یک فروند مغروقه در آبراه اروندرود

مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر از شناورسازی یک فروند مغروقه در آبراه مرزی اروندرود خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۳۴۶۱
شناورسازی یک فروند مغروقه در آبراه اروندرود
به گزارش خبرنگار مانا، عادل دریس با بیان اینکه این شناور مغروقه از نوع دوبه و در محدوده شرکت کشتی سازی اروندان خارج سازی شده است، افزود: خارج سازی این مغروقه در افزایش ضریب ایمنی تردد کشتی ها موثر خواهد بود.
وی گفت: با خارج سازی این شناور مغروقه با طول 45متر، عرض هشت متر و ارتفاع چهار متر، شمار شناورهایی که تاکنون از اروندرود و کارون خارج شده به 180فروند رسید که از این تعداد55 فروند در اروندرود و 125فروند در کارون بوده است.
مدیرکل بندر و دریانوردی خرمشهر افزود: بر اساس قراردادی که شهریور ماه سال گذشته با یک شرکت خصوصی منعقد شد 39 فروند شناور مغروقه در اروندرود با اعتباری بالغ بر 625 میلیارد ریال خارج می شود.
دریس با بیان اینکه تنها 72 فروند مغروقه در آبراه های کارون و اروندرود باقی مانده است ابراز امیدواری کرد با پایان عملیات شناورسازی مغروقه های زمان جنگ تحمیلی ، ضریب تردد کشتی ها و شناورهای صیادی و تجاری به نحو قابل ملاحظه ای ارتقاء یابد.
رژیم بعثی عراق در 31شهریور ماه 1359 با شروع تجاوز نظامی به جمهوری اسلامی ایران از هوا ، دریا و زمین ، دهها فروند کشتی با ملیت های مختلف که در حال تردد و یا پهلوگرفتن در سواحل کارون و اروندرود بودند را غرق کرد.
شناورسازی این مغروقه ها درکارون و اروندرود از سال 1372 شروع شد.
دولت عراق به دلایل مختلف امنیتی و داخلی در خارج سازی مغروقه ها در آبراه اروندرود  مشارکت نکرده و با وجود آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای شروع لایروبی اروندرود ، هنوز تن به این عملیات مهم که برای بنادر ایران و عراق راهگشا خواهد بود نداده است.
براساس قرارداد 1975الجزایر ، لایروبی اروندرود برعهده دو کشور ایران و عراق است.
از آبراه مهم و استراتژیک از سال 1356 تاکنون لایروبی نشده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار