به گزارش گروه بین الملل مانا و به نقل از موسسۀ تحقیقاتی کلارکسونز، با وجود رشد قابل توجه ناوگان های کشتیرانی در سطح جهان، تعداد شناورهای آسیب دیده به موجب غرق شدن، به گل نشستن و دیگر حوادث دریایی در سال گذشتۀ میلادی به حداقل رسید.
بر اساس این گزارش، در سال 2016 میلادی تعداد کل شناورهای آسیب دیده به 54 فروند با تناژ ناخالص 0.2 میلیون GT رسید که علت این امر توسعۀ عملیات در طراحی شناورها، کنترل بندری و اوراق شناورهای بالای 25 سال است.
این گزارش با نگاهی به آمار انواع شناورهای آسیب دیده ادامه داد: بیشترین آسیب در سال 2016 میلادی در بخش شناورهای فله بر ثبت شد.
آسیب 1569 فروند شناور طی 20 سال
از سال 1996 تا 2016 میلادی در مجموع 160 فروند شناور فله بر با تناژ سه میلیون و 700 هزار GT دچار حادثه و از رده خارج شد که سهم 36 درصدی این بخش را طی سال های گذشته نشان می دهد.
افزون بر آن، تعداد 143 فروند نفتکش و 49 فروند کانیتنربر طی سال های مذکور دچار حادثه شدند که هر کدام به ترتیب سهم 9 و پنج درصدی در تعداد شناورهای آسیب دیده در حوادث دریایی را نشان می دهند.
این گزارش در پایان افزود: شناورهای کوچکتر به طور کلی و بر حسب تعداد بیشترین میزان حوادث دریایی را بر جای گذاشتند به گونه ای که یک هزار و 33 فروند شناور حمل کالای عمومی از سال 1996 تا سال 2016 آسیب جدی دیدند و 50 درصد ازحوادث را به خود اختصاص دادند. در این بین سهم شناورهای مسافری و رو-رو نیز در مجموع 184 فروند اعلام شد.