۳۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

خشک شدن رودخانه زهره در بندرهندیجان پس از 60 سال

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان از خشک شدن کامل رودخانه زهره در بندر هندیجان پس از یک دوره 60ساله خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۷۲۴۱۰
خشک شدن رودخانه زهره در بندرهندیجان پس از 60 سال
محمدرضا شمسایی در گفتگو با خبرنگار مانا علت خشک شدن این رودخانه که نقش مهمی در تردد شناورهای سنتی بندرهندیجان را تغییرات زیست محیطی و اقلیمی بیان کرد و گفت: با خشک شدن این رودخانه مردم ساحل نشین هندیجان با مشکلات زیادی روبرو شده اند.
وی گفت: رودخانه زهره که نقش مهمی در تامین آب کشاورزی و شرب مردم منطقه داشته است هم اکنون با خشک شدن آن تاثیرات زیست محیطی زیادی بر منطقه خواهد گذاشت. 
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان به تاثیر خشکسالی امسال و بارندگی کم در حوضه آبریز این رودخانه اشاره کرد و در ادامه خواستار رهاسازی بخشی از آب سد کوثر برای آبدار شدن این رودخانه شد.
دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان چندی پیش در بازدید از بندر هندیجان وعده داده بود موضوع رهاسازی آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویر احمد در بالاست رودخانه زهره را پیگیری کند، ولی اینگونه نشد.
هم اکنون مردم بندرهندیجان نگران تداوم خشکی رودخانه زهره در تابستان 96 ومتعاقب آن تشدید چالش زیست محیطی بویژه وزش گرد و خاک هستند.  در حال حاضر تعدادی شناورچوبی صیادی و باری بندرهندیجان در سواحل خشکیده رودخانه زهره به گل نشسته اند و قادر نیستند به دریا بروند.
رودخانه زهره که به آبهای خلیج فارس می ریزد در موقع مد دریا آبدار می شود ولی با جزر رودخانه ، آب به دریا بازمی گردد.
رودخانه زهره که از مرکز این شهر بندری عبور می کند هندیجان را به دو قسمت غربی و شرقی تبدیل می کند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار