به گزارش مانا مهندس حسین چراغی با تاکید به این مهم که بندر آستارا، بندر راهبردی شمال غرب کشوراست، گفت: براساس برنامهریزی های از پیش تعیین شده برای تردد ایمن شناورهای تجاری در بندر آستارا، لایروب یاسین، مجهزترین لایروب شمال کشور در این بندر استقرار یافته و مقرر است تا بر اساس برنامهریزی و در زمانبندی های مشخص، این بندر را به شرایط مناسب جهت تردد ایمن کشتی ها برای حمل و نقل کالا برساند.
وی افزود: با توجه به شرایط قرارداد بهره برداری بندر آستارا و همچنین درباره توسعه حمل و نقل کالا در این بندر، در نظر است تا با یک برنامه ریزی کوتاه مدت آبخور کانال ورودی این بندر به میزان مورد نیاز و متناسب با سایز کلیه کشتی های موجود در دریایی خزر ارتقاء یابد.
مدیر کل بنادر گیلان تصریح کرد: در این بندرهم اکنون فعالیت تخلیه و بارگیری فعال است. در طراحی این بندر سه پست اسکله تجاری و یک پست اسکله سوختی در نظر گرفته شده است که می بایست در برنامه زمان بندی طرح توسعه این بندر توسط بخش خصوصی اجرا شود.
وی همچنین عنوان کرد: این ظرفیت بالا و مهم برای استان گیلان فرصتهای سرمایه گذاری بسیاری را دراین منطقه ویژه در برخواهد داشت، لذا سازمان در کلیه موضوعات همکاری و مساعدتهای لازم را در جهت جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در ایجاد زیرساختهای بندری و همچنین تولیدی انجام خواهد داد.
چراغی در ادامه، اتصال بندرگاه انزلی به خط ریلی سراسری کشور را به لحاظ تاثیر در تبادل کالا، یکی از مزیت های بزرگ بنادر گیلان و به مرکزیت مجتمع بندری انزلی عنوان کرد و افزود: امید است به لحاظ اهمیت موضوع، عملیات اجرایی مسیر رشت به آستارا در زمان مناسب صورت گیرد.
وی با اشاره به جایگاه بندر آستارا تاکید کرد: این بندر احیاء کننده نقش تاریخی این منطقه در حمل و نقل دریایی خزر است و از طرفی محل تلاقی دو قاره و کریدورهای مختلف حمل و نقل است که به همراه توسعه بندر و امتداد راه آهن سراسری، در شکوفایی صنعت حمل و نقل تاثیر شگرفی داشته و خواهد داشت.
مدیر کل بنادر گیلان بیان کرد: با بهره گیری از این بندرگاه و مسیر دریایی آن، مسافت حمل کالا در صنایع شمال غرب به مقاصد خارجی، در میان بنادر شمال کشور حداقل ۱۶۰ کیلومتر در خشکی و ۱۰۰ کیلومتر در مسافتهای دریایی کاهش یافته که این امر نقش موثری در کاهش قیمت تمام شده کالا برای صنایع تولیدی استانهای شمال و شمال غرب کشورخواهد داشت.
بندر آستارا برای بازرگانان و صنایع تولیدی استانهای شمال و شمال غرب کشور، از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که بهره برداری از این بندر موجب کاهش هزینه واردات و صادرات کالا برای بازرگانان ایرانی شده است.
وی افزود: صادرات، واردات، ترانزیت غلات، فرآورده های سوختی و کالاهای عمومی یکی از اهداف احداث این بندر است و ذخیره موقت غلات، از جمله ویژگیهای کاربردی این بندرگاه مهم محسوب میشود.
مهندس چراغی گفت: موقعیت ممتاز جغرافیایی بندر آستارا به دلیل کوتاه شدن مسیر دریایی و خشکی، منجر به افزایش کالای ترانزیتی به مقصد کشور های عراق و ترکیه شده و کالاهای صادراتی آن کشورها به مقاصد روسیه و آذربایجان، از بندر آستارا ترانزیت می شود که باعث رونق بیشتر این بندر و منطقه می شود.
فعالیت حداکثری این بندر در غرب کشور بر میزان توانمندی های ایران در انتقال وجابجایی کالامی افزاید که با ایجاد مزیت اقتصادی جدید کشورهای روسیه، آذربایجان، عراق و ترکیه از آن در حمل و نقل کالا به عنوان مسیر ترانریت نو استقبال چشمگیری خواهند کرد.
علاوه بر نقش آفرینی بندر آستارا در جذب و عبور بخشی از کالاهای کریدور شمال و جنوب، این بندر موقعیت ممتازی در پذیرش کالا های تراسیکای میانی و جنوبی دارد .