به گزارش مانا ، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با ابراز تاسف از اینکه در شرایط فعلی ناوگان حمل و نقل دریایی کشور فرسوده است گفت: نباید زمان را از دست بدهیم و هرچه سریعتر باید ناوگان دریایی به کشتی های روز مجهز شود.
وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از حمل و نقل کشور به وسیله دریا صورت می گیرد گفت: می توانیم بسیاری از کالاها را به وسیله دریا صادر یا وارد کنیم و نمی توانیم این ضرفیت را نادیده بگیریم.
دامادی با تاکید بر اینکه به عنوان نماینده مجلس وظیفه داریم کارهای خوب و بد دولت را بررسی کنیم گفت: آنهایی که ایراد دارد باید تذکر بدهیم و آنهایی که درست است باید حمایت کنیم و اکنون بستن قرارداد خرید کشتی از کره جنوبی یکی از کارهای درست وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم است و بنابراین باید از این قرارداد حمایت کنیم.
وی با تاکید بر اینکه هنوز در جریان کامل این قرارداد نیست گفت: ذات این قرارداد که می تواند به سرعت حمل و نقل دریایی کشور را متحول کند، درست است.
نماینده ساری در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید در هنگام بستن قرارداد منافع جمهوری اسلامی ایران لحاظ شود گفت: در این قرارداد بانکهای کره جنوبی با بهره پایین کمتر از چهاردرصد سرمایه گذاری می کنند که در شرایط نیاز کشور به سرمایه گذار خارجی می تواند گام درستی باشد.
وی انتقال فناوری را یکی از بندهای مهم این قرارداد دانست و گفت: وقتی قرار است همزمان با ساخت کشتی، فناوری ساخت را نیز به مهندسان ما آموزش بدهند، کار بسیار درستی است و می تواند در آینده باعث تقویت توان تولید کارخانه های کشتی سازی داخلی بشود.
دامادی در پاسخ به اینکه برخی از منتقدان نسبت خرید کشتی از کره جنوبی انتقاد می کنند گفت: اگر کارخانه های داخلی بتوانند با کیفیت کارخانه هیوندا کشتی بسازند، در موعدی که کارخانه کره ای کشتی را تحویل می دهد، درایران نیز همین مدت کار انجام بدهند، سرمایه آن را نیز تامین کنند، نباید از طرف کره ای خرید زیرا تضعیف تولید داخلی است. اما وقتی این توانایی وجود ندارد، دلیل ندارد که فرصت سوزی کنیم.
وی با اشاره به تحریمها گفت: شاهد بودیم که به دلیل تحریم ها ناوگان حمل و نقل کشور آسیب دید و در اولین فرصت قرارداد خرید هواپیما از بویینگ آمریکا را امضا کردیم که بسیار کار درستی بود. در مورد کشتی نیز باید این گونه رفتار کنیم و هرچه سریعتر از فضای پسابرجام استفاده کنیم و به توسعه سیستم حمل و نقل دریایی بپردازیم.
عضو کمیسیون عمران با اشاره به اینکه برای واردات و صادارت به توان حمل و نقل دریایی نیاز داریم گفت: امروزه بسیاری از کالاهای کشور از طریق دریا به کشور وارد یا صادر می شود. اگر بتوانیم خودمان کشتی داشته باشیم، درآمد حمل و نقل با این کشتی ها به جیب خودمان می رود و اشتغالزایی پایداری به وجود می آید و اگر کشتی از خودمان نداشته باشیم، ناچار هستیم از کشتی های اجاره ای استفاده کنیم و کرایه حمل و نقل و فرصت شغلی را به کشورهایی تقدیم می کنیم که کشتی دارند. بنابر این عقل حکم می کند که هر چه سریعتر ناوگان حمل و نقل دریایی را توسعه بدهیم و قرارداد با کره جنوبی می تواند حرکت بسیار مثبتی در این راستا باشد.
منبع : تابناک