۰۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳

همکاری ایران و آذربایجان در امور گمرکی تصویب شد

لایحه موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین ایران و جمهوری آذربایجان از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۷۰۵۱۳
همکاری ایران و آذربایجان در امور گمرکی تصویب شد به گزارش مانا علی ادیانی درنشست علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی در مخالفت با لایحه موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه چنین موافقتنامه ای در سال 1383 بین ایران و جمهوری آذربایجان به تصویب رسیده است، گفت: در آن قانون نیز 22 ماده در نظر گرفته شده بود که با بررسی لایحه موافقتنامه کنونی بسیاری از مواد مطرح شده مشترک بوده و تغییرات محتوایی خاصی صورت نگرفته است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه نباید در تصویب قوانین موازی کاری صورت بگیرد، تصریح کرد: باید به جای ارائه لایحه موافقتنامه جدید، مسئولان اقدام به اصلاح و ایجاد تغییرات به تناسب شرایط مورد نیاز در موافقتنامه قبلی می کردند.
سید حمایت میرزاده نیز در موافقت با لایحه موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان ضمن اشاره به اینکه در سال های گذشته روابط تجاری بین دو کشور در جریان بوده است، گفت: جمهوری آذربایجان اولین کشوری است که بعد از فروپاشی شوروی اقدام به برقراری تجارت با ایران کرد.
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه پتانسیل زیادی برای برقراری ارتباط بیشتر بین کشورمان و جمهوری آذربایجان در حوزه های مختلف خصوصاً شبکه ریلی وجود دارد، اظهار کرد: سرمایه گذاری مشترک در حوزه گردشگری و کشاورزی و ایجاد اشتغالزایی از جمله ظرفیت های روابط تجاری بین دو کشور محسوب می شود.
علیرضا سلیمی نیز در مخالفت با لایحه مذکور ضمن اشاره به اینکه در برخی از مواد مطرح شده لایحه موافقتنامه بین ایران و جمهوری آذربایجان دغدغه ها و ابهاماتی وجود دارد، گفت: به عنوان مثال در ماده 18 بحث محرمانه ماندن اطلاعات مطرح شده ولی تضمینی برای آن ارائه نشده است.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در ماده 26 نیز اشاره شده که این موافقتنامه برای مدت نامحدود است، تصریح کرد: اما در ادامه عنوان شده که هر یک از طرفین می توانند این موافقتنامه را فسخ کنند که این امر بدون ذکر شرایط به نفع کشور نیست زیرا برای انجام امور نیاز به برنامه ریزی براساس موافقتنامه ها وجود دارد.
در ادامه نادر قاضی پور در موافقت با لایحه موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان ضمن اشاره به مرز مشترک و ضرورت تقویت رابطه بین دو ملت گفت: موافقتنامه مذکور موجب تسهیل امور تجاری و اقتصاد مناطق مرزنشین می شود.
نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش ارتباط گمرکی موجب افزایش ارتباط سیاسی بین دو کشور خواهد شد، افزود: ارتباط بین دو کشور موجب دستیابی به اهداف انقلاب اسلامی می شود.
در پایان لایحه موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان با کلیات و جزئیات این لایحه با 145 رأی موافق، چهار رأی مخالف و پنج رأی ممتنع از مجموع 216 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
در متن ماده واحده این موافقتنامه آمده است؛موافقتنامه کمک متقابل اداری در امور گمرکی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان مشتمل بر یک مقدمه و 26 ماده به شرح پیوست تصویب و اجازه مبادله اسناد آن داده می شود.
در تبصره این موافقتنامه آمده است که در اجرای مواد 23 و 25 این موافقت نامه به ترتیب رعایت اصول 77 و 139 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران الزامی است.
همچنین بر اساس تبصره 2 این موافقتنامه؛ از تاریخ تصویب این قانون ، قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری آذربایجان درخصوص همکاری و کمک متقابل در امور گمرکی مصوب 5 آبان 1383 لغو می شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار