۲۲ آبان ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۸

سکوی فاز 20 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد

با توان متخصصان داخلی سکوی فاز 20 پارس جنوبی پس از بارگیری و انتقال ساعاتی پیش در میدان گازی پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد.
نویسنده: امین رجب زاده
کد خبر: ۷۰۲۳۷
سکوی فاز 20 پارس جنوبی در خلیج فارس نصب شد
به گزارش خبرنگار مانا از بوشهر، عرشه فاز 20 پارس جنوبی پس از انتقال به موقعیت مخزن پارس جنوبی، ظهر امروز در آب های خلیج فارس نصب شد.
سرپرست طرح توسعه فاز 20 و 21 پارس جنوبی گفت: عملیات نصب این سکو با ثبت رکورد یک ساعت و 20 دقیقه، سریع ترین زمان نصب سکوهای دریایی پارس جنوبی را به خود اختصاص داد.
علیرضا عبادی با بیان اینکه وزن این سکو 2600 تن است، افزود: ساخت آن با همت متخصصان ایرانی صورت گرفته و پس از عملیات موفق بارگیری، از یارد صنعتی شرکت تاسیسات دریایی ایران توسط بارج ابوذر 110 به خلیج فارس رسیده است تا روزانه یک میلیارد فوت مکعب گاز را از میدان مشترک پارس جنوبی برداشت کند.
وی بیان کرد: کشتی اوشنیک 5000، بزرگ ترین کشتی لوله گذار و نصاب که متعلق به شرکت تاسیسات دریایی است، با حضور در موقعیت مخزن و پس از رسیدن شناور حامل سکوی 20، این عرشه را بر روی جکت خود نصب کرده است.
سرپرست طرح توسعه فاز 20 و 21 پارس جنوبی با بیان اینکه این سکو تا نیمه ماه بهمن راه اندازی می شود افزود:سهم فازهای 20و21 از پارس جنوبی دو سکو، هر کدام با ظرفیت یک میلیارد فوت مکعب گاز است که تمامی مراحل ساخت، بارگیری، نصب و راه اندازی آنها نتیجه تلاش و باور متخصصان ایرانی بوده و تحت نظارت تیم های کنترل کیفیت حاصل شده است.
عبادی به بیش از 6،3 میلیون نفر ساعت کار بدون حادثه برای ساخت این سکوهای فازهای 20و 21 اشاره کرد و گفت: این میزان نفر ساعت کار در قالب اشتغال زایی مستقیم روزانه 600 نفر عمدتا نیروهای بومی خرمشهر در قالب پیمانکاران اجرایی و ناظرین ساخت این سکوها آنهم در شرایط آب و هوایی نامناسب، صورت گرفته که این خود نشانگر تحقق اقتصاد مقاومتی است.
 وی با اشاره به  فعالیت بخش فراساحل خاطر نشان کرد:  در بخش فراساحل طرح ساخت 2سکوی دریایی جمعاً شامل 22 حلقه چاه، دو رشته خط لوله 32 اینچی انتقال گاز از سکوهای اصلی به پالایشگاه خشکی جمعاً به طول تقریبی 210 کیلومتر، دو رشته خط لوله 4.5 اینچ دریایی برای انتقال گلایکول جمعاً به طول تقریبی 210 کیلومتر و کابل دریائی برای اتصال سکوهای دریائی به SPIFON1، جمعاً به طول 26کیلومتر در دستورکار بوده است.
به گفته عبادی فعالیت های باقیمانده خطوط لوله دریا و راه اندازی خط لوله فاز 21 تا پایان آبان ماه و خط لوله فاز 20 تا دی ماه سال جاری به پایان می‌رسد.
او درباره اجرای خط لوله بخش خشکی فازهای 20و 21 هم گفت: عملیات اجرایی لوله های 32 و 4 اینچ خط لوله خشکی این فازها به طول کلی 12 کیلومتر با وجود موانع متعدد از جمله جاده های اصلی و فرعی پالایشگاه های منطقه، کابلها و لوله های زیر زمینی به پایان رسیده است.
برچسب ها: پارس جنوبی
ارسال نظرات
آخرین اخبار