به گزارش خبرنگار مانا رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ابتدا ضمن خیر مقدم به فعالان بازار سرمایه، با تشکر از دکتر قالیباف اصل و همکارانشان در شرکت بورس اوراق بهادار گفت: فعالیت بهینه و موفق دکتر قالیباف اصل در شرکت بورس موجب شده تا روند شفافیت و گردش آزاد اطلاعات که لازمه بازاری چون بورس است، بوجود آید و ایجاد شرایط رقابتی و مناسب از رفتارهای قابل تحسین مسئولین بازار سرمایه محسوب می شود.
دکتر محمد سعیدی در ادامه به تشریح توانمندی ها و ظرفیت های ایجاد شده در دوران جدید پس از لغو تحریم ها پرداخت و رفع تحریم ها و اجرایی شدن برجام را نقطه مهمی در احیای فعالیت های کشتیرانی برشمرد و اظهار داشت: با اجرای برجام، تمامی مشکلات مرتبط با استانداردها و کلاسهای رده بندی که به موجب تحریمها از ارائه آن به شرکت کشتیرانی سرباز زده می شد، مرتفع شده و امروز مشکلی در این زمینه مترتب ناوگان ملی کشور نیست .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: یکی دیگر از دستاورد های دوران پسا تحریم که با مذاکرات شرکت کشتیرانی با بیمه گران معتبر جهانی انجام شد، رفع محدودیت های بیمه ای در بخش غرامت، بدنه و ماشین آلات بود.
وی با بیان اینکه شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بدون هیچ محدودیتی از پوشش بیمه ای کلوپ های بین المللی P&I استفاده می کند، اظهار داشت: رفع محدودیت های بیمه ای این امکان را برای شرکت ایجاد کرد تا بدون ریسک بتوانیم فعالیت خود را در بنادر جهان احیا کنیم و همچنین تضمین های مناسبی را برای صاحب کالا بوجود آوریم .
دکتر سعیدی با مهم توصیف کردن لغو تحریم های بیمه ای و رده بندی تصریح کرد : یکی از ملزومات تردد در بنادر بین المللی به خصوص بنادر غربی اروپا برخورداری از استاندارد های معتبر و همچنین بیمه گران بین المللی است و خرسندیم که امروز با تلاش مجموعه کشتیرانی این معضلات مرتفع شده و ناوگان تجاری کشور بدون هیچ محدودیتی در آبهای بین المللی در حال تردد است .
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران سپس به توسعه خطوط و احیای نمایندگی ها اشاره کرد و افزود: در حال حاضر نمایندگی های خود را در اروپا و آسیا و همچنین آمریکای جنوبی فعال کرده ایم و در حال حاضر به طور منظم حمل و نقل کالا توسط کشتیرانی در نقاط مختلف جهان در حال انجام است .
وی ادامه داد:کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به علت فعال بودن در عرصه بین الملل و همچنین نیاز به بازپسگیری سهم بازار خود، چند شرکت مشترک ایجاد کرده است که از جمله می توان به شرکت مشترک در هامبورگ و ایتالیا اشاره کرد .
دکتر محمد سعیدی بوجود آمدن خط منظم بین بندر بمبئی هند و ام القصر عراق را یکی دیگر از دستاورد های مهم این شرکت در دوران پسابرجام عنوان کرد و بیان داشت: خوشبختانه امروز نه تنها به اکثر بنادر دنیا به مقصد و یا مبدا ایران در حال سرویس دهی هستیم بلکه در حال ایجاد خطوط منظم در سطح بین الملل و بین بنادری نیز می باشیم .
رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ادامه به محدودیت در منابع داخلی پرداخت و تصریح کرد: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جز معدود شرکت های داخلی است که هیچ محدودیتی در استفاده از فاینانس و یا منابع خارجی ندارد لذا برای طرح های توسعه ای تمرکز خود را بر روی منابع مالی خارجی گذاشته ایم .
وی افزود: در همین مدت زمان اندک یکساله پس از برجام شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران 30 تفاهمنامه و چهار توافقنامه با کشورهای مختلفی از قاره امریکا، اروپا و آسیا منعقد کرده است و در حال احیا و ارتقاء همکاری های خود با دیگر کشور ها و خطوط بین المللی هستیم .
دکتر محمد سعیدی سپس به برنامه های توسعه ای شرکت در افق 2020 پرداخت و گفت: در برنامه های توسعه ای پیش بینی کرده ایم با توجه به تغییر تکنولوژی بوجود آمده در صنعت حمل و نقل و کشتی سازی از کشتی های "مگا سایز" در بخش کانتینر و "اولتارا مکس" در بخش فله با استفاده از ظرفیت های ساخت داخل و خارج استفاده کنیم .
مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب که به جهت اهمیت حوزه CIS و دریای خزر در این منطقه نیز فعالیت های خوبی را دنبال می کنیم اظهار داشت: شرکت کشتیرانی دریای خزر در این منطقه فعال است و بزرگترین ناوگان این حوزه را در اختیار دارد و بیش از 30 درصد بازار ترانزیتی این منطقه را برعهده دارد .
وی مبحث بانکرینگ را بسیار حائز اهمیت در بحث کشتیرانی برشمرد و افزود : در نظر داریم تا سه ماه آینده پروژه بانکرینگ قشم را با ظرفیت 55 هزار تن وارد مدار بهره برداری کنیم که این امر می تواند در ایجاد ارزش افزوده بیشتر برای کشور و شرکت کشتیرانی نقش مهمی ایفا کند .
در ادامه این نشست دکتر حسن قالیباف اصل با تقدیر از مدیریت ارشد شرکت کشتیرانی در رفع محدودیت ها گفت: شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران جز شرکت های ایرانی است که حوزه فعالیت آن بین المللی محسوب می شود و می توان گفت نظیر شرکت کشتیرانی در ایران وجود ندارد .
مدیرعامل شرکت بورس سپس با اشاره به وضعیت "حکشتی" در بازار ادامه داد: شرکت کشتیرانی جز سهم های کم نوسان در بازار است و از این نظر شرایط مناسبی دارد و یکی از خرسندی های صاحبان سهام و مدیران بازار سرمایه این است که کشتیرانی با مدیریت مدبرانه در عرض یک سال چنین دستاورد های شگرفی را برای کشور به ارمغان آورده است .
وی با بیان این مطلب که ثبات در قیمت سهم کشتیرانی باعث اطمینان سهامداران به این شرکت در بورس است، گفت : "حکشتی" جزو بزرگترین و موثر ترین سهم های بورس محسوب می شود و خوشبختانه اداره سهم نیز به نحو مطلوبی صورت می گیرد .
در پایان برخی از فعالان بازار سرمایه به بازگویی دغدغه های خود پرداخته و شگفتی خود را از توانایی کشتیرانی در عرصه بین المللی و حل و فصل مسائل تحریم اظهار داشتند.
این فعالان اطلاع رسانی بیشتر دستاورد های بزرگ کشتیرانی، برای آشنایی سرمایه گذاران را الزامی دانسته و ادامه دادند: در حالی که دیگر شرکت های داخلی در مراودات بانکی و مالی دچار مشکلاتی هستند، دستاورد کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در ایجاد ارتباط مالی و استفاده از منابع خارجی ستودنی است .