هفته کار و کارگر کرامی باد

      
۱۴ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۷

مناطق آزاد میدان واردات شده است/ تعدد بنادر سرمایه گذاران را ور شکست می کند

نماینده آستارا در مجلس شورای اسلامی گفت: فلسفه و رسالت اصلی مناطق آزاد درک نشده است.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۸۶۵۵
مناطق آزاد میدان واردات شده است/ تعدد بنادر سرمایه گذاران را ور شکست می کند
ولی داداشی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی مانا با اشاره به احداث بنادر کوچک در استان گیلان گفت: از تمامی بخش های خصوصی که در شهرستان آستارا سرمایه گذاری کنند استقبال می شود همچنین امیدواریم از فازهای بعدی بندر آستارا در آینده نزدیک بهره برداری شود.
وی افزود: درحال حاضر فاز دو بندر آستارا با میزان اشتغال زایی 25 نفر مورد بهره برداری قرار گرفت. این مجموعه دارای پنج فازاست  و با توجه به اینکه آستارا یک منطقه ویژه اقتصادی است، در این محوطه سرمایه گذاری های همچون احداث انبار سیلو گندم، انبار ذخیره نفت و انرژی، انبارهای دیگر و همچنین سرمایه گذاریهای در حوزه صنایع تبدیلی صورت می گیرد و در این راستا دولت مزایا و امتیازات خاصی برای بخش خصوصی قائل خواهد شد. 
نماینده آستارا با اشاره به امتیازات تصریح کرد: هر طرح که به مرحله بهره برداری برسد وسبب اشتغال زایی شود از آن حمایت خواهد شد، دولت تخفیف ویژه ای برای مالیات وهمچنین در حوزه صدور مجوزها تسهیلاتی نیز قائل خواهد شد. 
داداشی وجود دو بندر در استان گیلان را کافی دانست و اظهار داشت: برای استان گیلان وجود دو بندر کافی است و اگر بخش خصوصی تمایل به سرمایه گذاری در بندر دارد بهتر است در بنادر آستارا و انزلی سرمایه گذاری کند. چرا که سرمایه گذارانی که در بنادر دیگر سرمایه گذاری می کنند در انتها سرمایه خود را طلب می کنند اگر امکان برگشت سرمایه وجود نداشته باشد سبب آسیب آنها خواهد شد. بنابراین بهتر است برای سرمایه گذاری، این دو بندر مورد هدف قرار گیرد و برای توسعه این دو بنادر مشارکتهای لازم صورت پذیرد.
وی با اشاره به اینکه احداث بندر چمخاله توجیه اقتصادی ندارد اذعان کرد: با احداث بندر چمخاله سرمایه گذاران بندر امیر آباد، آسیب خواهند دید چرا که بخش خصوصی که در بنادر سرمایه گذاری میلیاردی می کند به دنبال بهره برداری است اگر بخواهیم تعدد بنادر را داشته باشیم سرمایه گذاران با ورشکستی رو به رو خواهند شد. بنابراین باید تمرکز بر روی بنادر و اسکله های موجود همچون بندر آستارا، انزلی و امیر آباد باشد. البته این امر کار کارشناسی از سوی فعالان و کارشناسان بنادر را می طلبد واگر این طرحها منجر به شکست شود؛ مردم آن منطقه و سرمایه گذار آسیب خواهد دید و سازمان بنادر باید این مقوله را آسیب شناسی کند و سرمایه گذارها را با آسیب این طرحها آشنا سازد. 
داداشی با اشاره به فلسفه ایجاد مناطق آزاد گفت: متاسفانه عده ای فلسفه و رسالت اصلی مناطق آزاد را درست درک نکرده اند و در حال حاضر مناطق آزاد تبدیل به میدان واردات شده است. در صورتی که رسالت و هدف اصلی مناطق آزاد این است که دولت برای تولید کنندگان فرصتی ایجاد کند و بر این اساس مالیاتی از این افراد دریافت نشود وهمچنین امتیازاتی به تولیدکنندگان داده شود تا کالا تولید کنند واین کالاها صادرشود.
به گفته نماینده آستارا بیشترین تمرکز مناطق آزاد بر روی صادرات است نه واردات اما متاسفانه در حال حاضر اینگونه نیست و بعضی از نخبگان و بسیاری از مسئولین برای اینکه رضایت عموم مردم را جلب کنند به این حرف ها دامن می زنند و این تصمیمات اگر کارشناسی نشود به اقتصاد کشورآسیب خواهد زد. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار