۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷
عراقچی اعلام کرد:

لغو تمام تحریم های کشتیرانی جمهوری اسلامی به موجب برجام

معاون وزیر امور خارجه گفت: هیچ تحریمی بر سر راه فعالیت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران نیست .
نویسنده: امیر فلاح
کد خبر: ۶۸۱۷۳
لغو تمام تحریم های کشتیرانی جمهوری اسلامی به موجب برجام
به گزارش خبرنگار مانا سید عباس عراقچی  شب گذشته با حضور در جمع انجمن دوستی ایران و ژاپن به بررسی روابط دو کشور در بعد فرهنگی و اقتصادی پرداخت .
وی با بر شمردن سبقه تاریخی روابط ایران و ژاپن، دو کشور را از دوستان دیرینه نام برد و اذعان داشت: روابط دو ملت قبل از ایجاد ارتباط اقتصادی مبتنی بر فرهنگ بوده و آنگونه که در تاریخ مشاهده می شود دو کشور از زمان ساسانیان تبادلات فرهنگی زیادی باهم داشته اند .
سفیر سابق ایران در ژاپن با برشمردن تشابهات فرهنگی و اجتماعی دو ملت در طول تاریخ گفت: ژاپن به عنوان یکی از مهمترین شرکای ایران، در زمان تحریم ها نیز ارتباط خود را با جمهوری اسلامی حفظ کرد و این نشانه تاریخ طولانی از همبستگی دو کشور است .
این عضو ارشد تیم مذاکرات هسته ای با برشمردن فرصت های پیش رو برای گسترش روابط در پسا برجام ادامه داد : مراودات ایران و ژاپن در بعد اقتصادی با توجه به تجارت در بخش انرژی و انتقال تکنولوژی سابقه ای در حدود نیم قرن دارد .
عباس عراقچی افزود: پس از حصول توافق جامع هسته ای (برجام) با توجه به حفظ کانال های ارتباطی در زمان تحریم بین دوکشور، احیای شرایط به سرعت در حال انجام است .
معاون وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که ژاپن خط ارتباط 10 میلیارد دلاری برای مراودات اقتصادی با ایران در نظر گرفته است اظهار داشت: با تکمیل شرایط سرمایه گذاری شرکت های ژاپنی، این اعتبارات فعال خواهد شد و باعث توسعه روابط اقتصادی دو کشور می شود.
عضو تیم مذاکره کننده هستی ای با بیان این مطلب که به موجب برجام شرایط تحریم ها و محدودیت ها برداشته شده است افزود: برای بازگشت به دوران قبل از تحریم نیازمند اعتماد سازی در سرمایه گذاران جهانی هستیم که عمدتا از بخش خصوصی در کشور ها هستند و با اجبار نمیتوان انان را مجبور به سرمایه گذاری کرد .
عراقچی تصریح کرد: به موجب برجام مشکلی در مراودات با کشور های جهان نداریم و تنها بانک های بزرگ جهانی کمی در انجام انتقالات مالی تعلل می کنند که البته بانکها کوچک جبران کننده این بخش به خصوص در ژاپن هستند .
نماینده ایران در کمیسیون مشترک برجام با انتقاد از برخی بد عهدی ها توسط طرف خارجی در بخش بانکی افزود: خوشبختانه در بخش های دیگر با مشکلی مواجه نیستیم و باید کمی برای بازگشت به دوران گذشته صبر پیشه کرد .
عراقچی ادامه داد: کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یکی از شرکت هایی است که به موجب برجام تمام محدودیت هایش مرتفع شده و در تماسی که هفته گذشته با مدیرعامل این شرکت "دکتر سعیدی" داشتم ایشان اذعان کردند هیچ تحریمی بر سر راه فعالیت ناوگان ملی کشور نیست .
معاون وزیر امور خارجه با بیان این مطلب که امروز کشتی های ایرانی بدون محدودیت در امر بیمه، رده بندی و پرچم در حال تردد در آب های بین المللی هستند افزود: تنها در بیمه نفتکش های غول پیکر معضلاتی وجود داشت که از دوهفته پیش این محدودیت ها نیز مرتفع شد.
عراقچی در پایان با ابراز امیدواری به توسعه مراودات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی با ژاپن گفت: فضای پسابرجام می تواند فرصت مناسبی برای احیای امور مهم در نزدیکی دوملت باشد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار