به گزارش مانا محمود صابری با ارایه گزارشی از عملکرد چهار ماهه نخست سال 95 در بندر تجاری لنگه، گفت: طی مدت یاد شده، 264 هزار و 213 تن انواع کالای نفتی و غیرنفتی در این بندر تخلیه و بارگیری شد.
وی افزود: ازاین میزان، 263 هزار و 558 تن مربوط به کالاهای غیرنفتی و 655 تن مربوط به کالاهای نفتی بوده است که در بخش غیرنفتی 18 درصد افزایش تخلیه و بارگیری به ثبت رسید.
صابری از افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی در بندر لنگه خبر داد و افزود: طی مدت یاد شده، 150هزار و 98 تن کالا از طریق این بندر به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 22 درصد پیشرفت داشته است.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه خاطرنشان کرد: طی این مدت، 71 هزار و 534 تن کالای غیرنفتی به بندر تجاری لنگه وارد شد.
به گفته این مقام مسئول، طی سالجاری26 هزار و 258 تن انواع کالا به ویژه خودرو سواری از این بندر ترانزیت شد.
صابری، خودروی سواری، برنج، شکر، گندم، روغن خوراکی، سویا، میوه و تره بار، مواد معدنی، پارچه و الیاف را عمده کالاهایی اعلام کرد که از مبدأ به مقصد امارات عربی متحده، کشورهای آسیای میانه و عراق وارد، صادر و یا ترانزیت شده است.
وی از کابوتاژ 13 هزار و 413 تن انواع کالای غیرنفتی و ثبت افزایش 72 درصدی در این بخش از عملیات بندری سخن به میان آورد.
مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه خاطرنشان کرد: درسال جاری 643 تن صادرات و 12 تن واردات کالاهای نفتی در این بندر به ثبت رسید که کاهش 58 درصدی واردات مواد نفتی در مقایسه با مدت مشابه از سال 1394 نقطه عطفی در عملکرد نفتی این مدت در بندرلنگه است.
صابری با اشاره به جابجایی مسافر در مسیرهای دریایی تصریح کرد: طی چهار ماهه نخست سالجاری، 25 هزار و 318 نفر در مسیرهای دریایی ایران به مقصد کشورهای حوزه خلیج فارس و بالعکس از طریق بندر لنگه جابجا شدند که نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر رشد 19 درصدی است.
این مقام مسئول همچنین از رشد 86 درصدی عملیات جابجایی کالاهای کانتنیری در بندر لنگه خبر داد و گفت: طی این مدت، تخلیه و بارگیری 288 TEU کانتینر پر در این بندر به ثبت رسید.
وی مجموع شناورهای متردد به بندر لنگه را یکهزار و 670 فروند عنوان کرد که چهار درصد افزایش داشته است.
شایان ذکر است، بندر لنگه بعنوان اصلیترین بندر منطقهی غرب هرمزگان علاوه بر ترانزیت کالا، فعالیتهای صادراتی، وارداتی و کاپوتاژ را نیز پشتیبانی میکند و موقعیت جغرافیایی و ترابری دریایی بندرلنگه از یک سو، آن را به بهترین پایانهی لجستیکی برای جزایر ایرانی حوزهی خلیجفارس(سیری، لاوان، کیش، هندرابی، تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی) تبدیل کرده و از سوی دیگر، داشتن حداقل فاصله دریایی با شیخنشینهای امارات متحده عربی از جمله «دبی - شارجه»، این بندر را از بعد کاهش هزینهی حمل و کاهش استهلاک شناورها از دیگر بنادر مشابه متمایز کرده است.