رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر در گفتگو با خبرنگار مانا با اشاره به پروژه نوسازی شناورهای مسافری و لنج های باری فعال در آبهای خلیج فارس اظهار داشت: همانگونه که طی چند سال اخیر بارها اعلام شده است، 200 شناور باری برای نوسازی در گام نخست در نظر گرفته شده اند که هم اکنون در حال انجام رایزنی های لازم با سازمان بنادر و دریانوردی برای تحقق این امر مهم هستیم.
احمد هاشمی تصریح کرد: نوسازی شناورها قرار است با همکاری مشترک اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر و سازمان بنادر و دریانوردی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه امیدواریم با برنامه ریزی های در حال انجام، نوسازی شناورهای باری امسال به نتیجه لازم برسد گفت: هم اکنون در حال بررسی نوع شناوری هستیم که بتواند جایگزین مناسبی برای لنج های باری فرسوده باشد.
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر بیان داشت: با توجه به اینکه شرایط اقتصادی مناسبی در بخش شناورهای باری برای مالکین وجود ندارد، لذا شناوری که قرار است جایگزین شناورهای فرسوده شود می بایست از قیمت تمام شده قابل قبولی برای مالکین برخوردار باشد.
به گفته هاشمی، با نوسازی شناورهای باری فعال در آبهای خلیج فارس، تحولی بزرگ در صنعت حمل و نقل دریایی کشورمان در بخش تجاری به وجود خواهد آمد.
وی اذعان داشت: قرار است تسهیلات مناسبی از سوی سازمان بنادر و دریانوردی برای نوسازی شناورهای باری اختصاص یابد.
وی در خصوص نوسازی شناورهای مسافربری فعال در آبهای خلیج فارس نیز گفت: این امر نیز با هدف افزایش رضایت و ایمنی مسافران در دستور کار قرار گرفته است.
یک و نیم میلیون دلار نرخ ساخت هر شناور مسافری
این مقام مسئول در اتحادیه شرکت های حمل ونقل دریایی بار و مسافر اذعان داشت: طبق برنامه ریزیهای به عمل آمده امسال 10 فروند شناور مسافربری مدرن ساخته و به آب اندخته خواهند شد.
وی خاطرنشان ساخت: این شناورها هم اکنون توسط شرکت های کشتی سازی داخلی در دست ساخت هستند و مدت زمانی از شروع ساخت آن ها می گذرد.
هاشمی تاکید کرد: این شناورهای مسافری ظرفیت حمل 120 مسافر را دارند و بر اساس استانداردهای روز دنیا و کاملاً مدرن و ایمن ساخته می شوند.
وی گفت: این سرمایه گذاران از تسهیلات لازم از محل وجوه اداره شده سازمان بنادر و دریانوردی بهره برده اند.
هاشمی، قیمت تمام شده برای ساخت هر فروند از این شناورهای مسافربری را بیش از یک و نیم میلیون دلار عنوان کرد.
بکارگیری شناورهای جدید در مسیر بندرعباس – قشم
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر یادآور شد: از آنجا که پرتردد ترین مسیر در آبهای خلیج فارس در حوزه ایران، مسیر بندرعباس به قشم است لذا تمام این 10 فروند شناور نیز پس از اتمام ساخت در این مسیر تردد خواهند کرد.
وی تصریح کرد: البته از این شناورها در صورت لزوم در مسیر قشم – هرمز و یا بندر عباس – هرمز نیز استفاده خواهد شد.
وی اذعان داشت: هم اکنون مشکل چندانی در تعداد شناورهای مسافربری فعال در آبهای خلیج فارس به جزء ایام پیک سفر نظیر نوروز نداریم که در آن زمان نیز برای تامین شناورها و ارائه خدمات مناسب به گردشگران از سایر شناورهای متعلق به شرکت های کشتیرانی بهره می گیریم.
به گفته این مقام مسئول در اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر با افزوده شدن 10 فروند شناور مسافربری در سال جدید، مشکل کمبود شناور تا حدود زیادی برطرف خواهد شد.
ضرورت افزایش نرخ کرایه های شناورهای مسافربری
وی یادآور شد: نکته مهم در افزایش تعداد شناورهای مسافربری همراه بودن این امر با افزایش بازده اقتصادی برای مالکان و بهره برداران از این شناورها است.
رئیس اتحادیه شرکت های حمل و نقل دریایی بار و مسافر تاکید کرد: هم اکنون نرخ کرایه این شناورها به حدی پایین است که برای بهره برداران شناورها رضایت بخش نیست.
هاشمی اذعان داشت: در صورت افزایش نرخ کرایه های حمل و نقل دریایی در بخش مسافربری، فعالیت شناورهای مسافربری توجیه اقتصادی خواهد گرفت.