۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۳

طرح مدیریت پسماند در اطراف تالاب انزلی اجرا می شود

مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان از اجرای توسعه گردشگری در تالاب انزلی با مشارکت روستاهای اطراف این تالاب ضمن حفظ محیط زیست منطقه با همکاری محیط زیست، اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان و گروه های همکاری مشترک ژاپن خبر داد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۵۹۶۲
طرح مدیریت پسماند در اطراف تالاب انزلی اجرا می شودرضا علیزاده در گفتگو با خبرنگار مانا گفت:  تالاب بین المللی انزلی همواره به عنوان مهمترین جاذبه گردشگری استان گیلان و شمال کشور به شمار می رود.
وی افزود: هر ساله به ویژه درنیمه نخست سال شاهد ورود چشمگیر گردشگران به این تالاب بین المللی هستیم که این میزان ورود با افزایش گل دهی نیلوفرهای آبی دو چندان می شود و از سوی دیگر این تالاب در نیمه دوم سال مقصد مهمی برای طبیعت گردان و تورهای پرنده نگری است.
به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان، در حال حاضر عده زیادی از بومیان منطقه از طریق ارائه خدمات تفریحی، پذیرایی و اقامتی به گردشگران، معیشت خود را می گذرانند.
علیزاده با اشاره به خطر جدی از بین رفتن محیط زیست تالاب انزلی و نابودی بخش های مهمی از این تالاب طی سالهای اخیر گفت: نابودی این تالاب علاوه بر ایجاد فاجعه زیست محیطی باعث خواهد شد تا عده زیادی از بومیان منطقه دچار معضل اقتصادی شوند.
وی برضرورت حفاظت از محیط زیست تالاب بین المللی انزلی تاکید کرد و گفت: چند سالی است که با همکاری مشترک جائیکا( گروه همکاری های مشترک ژاپن)، اداره حفاظت محیط زیست استان و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان نسبت به اقدامات حفاظتی و احیای تالاب انزلی اقدام شده است.
روستای"جیرسرباقرخاله"، پایلوت گردشگری تالاب انزلی
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان یکی از مهمترین این اقدامات را تلاش برای مشارکت جامعه محلی در حفاظت از تالاب بین المللی انزلی دانست و گفت: در این راستا یکی از روستاهای اطراف تالاب با نام" جیرسرباقرخاله" از توابع شهر خمام به عنوان پایلوت برای حفاظت از تالاب انزلی انتخاب شده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیان داشت: در این روستا که در حاشیه تالاب انزلی واقع شده است، به منظور آگاهی مردم از چگونگی حفاظت از تالاب انزلی، کلاس های آموزشی متعددی به صورت رایگان برای بومیان در زمینه های مختلف برگزار می شود.
وی یادآور شد: همچنین به بومیان این آگاهی داده شده که حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی تا چه بر اقتصاد و معیشت آنها تاثیر گذار است.
علیزاده عنوان کرد: همچنین به روستاییان آموزش داده شده که چگونه می توانند با حفظ گردشگری پایدار در کنار حفاظت از محیط زیست تالاب انزلی، انواع محصولات کشاورزی و صنایع دستی خود را به گردشگران ورودی به تالاب عرضه کنند.
اجرای طرح مدیریت پسماند در روستاهای اطراف تالاب انزلی
وی اذعان داشت: یکی از مهمترین آموزش های داده شده در زمینه حفاظت از محیط زیست تالاب، چگونگی بازیافت زباله ها بوده است.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گیلان بیان داشت: تا پیش از این، روستاییان تمام زباله های خود را در تالاب تخلیه می کردند که همین امر به یکی از عوامل اصلی نابودی محیط زیست تالاب انزلی تبدیل شده بود.
علیزاده با تاکید بر اهمیت نقش مدیریت پسماند در حفاظت محیط زیست خاطرنشان ساخت: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که خود روستاییان نسبت به جمع آوری زباله های اطراف تالاب و روستاها و نیز بازیافت آنها اقدام می کنند.
وی یکی دیگر از اقدامات صورت گرفته در راستای توسعه گردشگری روستاهای اطراف تالاب بین المللی انزلی را برگزاری تور بازدید از موزه میراث روستایی گیلان برای 80 نفر از دهیاران و بخش داران فعال در این روستاها اعلام کرد.
این مقام مسئول در استان گیلان گفت: با بازدید از موزه میراث روستایی گیلان به این مسئولان در روستاهای اطراف تالاب آموزش و آگاهی لازم داده شد که چگونه می توانند با بهره گیری از معماری سنتی گذشته و غذاها و فرهنگ های قدیمی نسبت به جذب بیشتر گردشگران اقدام کنند .
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان گیلان تاکید کرد: آنها خواهند توانست با استفاده از تجاربی که در اختیار آنها قرار داده ایم نسبت به توسعه بوم گردی در روستاهای خود اقدام کنند.
وی استفاده بهینه از ظرفیت گردشگری تالاب بین المللی انزلی را از طریق مدیریت روستاهای اطراف تالاب بسیار با اهمیت دانست و گفت: امیدواریم با اقدامات در دست انجام در راستای توسعه گردشگری تالاب انزلی همگام با حفاظت محیط زیست و احیای آن گام های موثری برداریم.
علیزاده با اشاره به برگزاری جلسه اخیر با حضور استاندار در خصوص نحوه فعالیت های محیط زیست، گردشگری و جاییکا در تالاب انزلی ضمن ابراز رضایت از روند کار باارائه راهکارهای موثر خواستار تسریع در روند احیای تالاب همگام با توسعه گردشگری منطقه شدند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار