مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه نگاه بین المللی تبدیل بنادر به بنادر سبز است گفت: ضرورتا رویکرد برخی از بنادر کشور مانند بندر انزلی ، نوشهر و بوشهرکه بنادر شهری محسوب می شوند و کشتی ها در درون شهر عملیات تخلیه و بارگیری را انجام می دهند باید تبدیل شدن به بنادر سبز باشد و از انرژی های پاک استفاده کنند به گونه ای که بتوان از ساحل به کشتی ها برق انتقال داد.
محمدرضا قادری افزود: این پروژه در سطح بین المللی مطرح است و رویکرد سازمان بنادر و دریانوردی حرکت به سمت ایجاد بنادر سبز است.
وی گفت: در همین راستا سازمان بنادر و دریانوردی از تردد کشتی هایی که دودکش آنها آلودگی ایجاد کند جلوگیری می کند. همچنین پروژه هایی تعریف شده که چند بندر کشور برای تردد کشتی ها از برق ساحلی استفاده کنند.
وی با بیان این نکته که طبق تعهدات سازمان بین المللی دریانوردی به کنفرانس پاریس گازهای گلخانه ای ناشی از فعالیت شناورها باید کاهش یابد افزود: اقداماتی که در این راستا باید انجام شود این است که طراحی ، موتور و بدنه شناورها باید مورد بازنگری قرار گیرد تا شناورها علاوه بر سرعت بیشتر سوخت کمتری را مصرف کنند.
وی گفت: این موضوع به عنوان یک پروژه در سازمان بین المللی دریانوردی تعریف شده و شرکت های سازنده نیز باید از آن تبعیت کنند.
ایجاد بانک اطلاعات مصرف سوخت
وی افزود: همچنین کلیه شناورهای تحت پرچم کشورها باید از نظر بانک اطلاعات مصرف سوخت مدیریت شوند. به عبارتی تا چند سال آینده مرجع دریایی کشورها باید بانک اطلاعات ترددهای کلیه شناورهای تحت پرچم خود را از نظر میزان سوخت مصرفی جمع آوری و به سازمان جهانی دریانوردی گزارش کنند تا میزان مصرف سوخت حمل و نقل دریایی مدیریت شود.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی خاطر نشان کرد: شرکت های کشتیرانی کشور صاحب پرچم باید با همکاری IMO مدیریت لازم در سوخت را انجام دهند و این کار تا چند سال آینده پس از تصویب نهایی در IMO قطعی خواهد شد و ایران نیز به عنوان کشور صاحب پرچم و مرجع دریایی باید برای اجرای این سیستم خود را آماده کند.
وی در ادامه با اشاره به اقدامات جدید سازمان بنادر و دریانوردی در جهت حمایت از صنایع دریایی گفت: سازمان بنادر و دریانوردی قصد دارد ساخت و ساز شناورهای کوچک مانند شناورهای گردشگری، تفریحی و محیط زیستی را طبق استانداردهای معتبر بین المللی در سواحل ایران فعال کند.
وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر بیش از 10 هزار فروند شناور کوچک در آبهای سرزمینی کشور به عنوان قایق های گردشگری و تفریحی و صیادی فعالیت می کنند که باید جایگزین شناورهای استاندارد شوند.
مدیر کل نجات و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: خوشبختانه نمونه هایی از این قایق ها در کشور ساخته شده و در سایت های گردشگری کیش و قشم، جنگل های حرا و تالاب انزلی فعال هستند که باید این نوع از شناورها گسترش پیدا کنند.
وی افزود: در همین زمینه سازمان بنادر و دریانوردی به جهت حفاظت از محیط زیست دریایی و توسعه صنعت گردشگری در آبهای تحت حاکمیت از شناورهایی که از لحاظ ایمنی ، طراحی ، فنی و نوع تجهیزات بکار رفته مورد تایید بخش ثبت شناورهای سازمان بنادر و دریانوردی باشند با اعطای تسهیلات از طریق وجوه اداره شده حمایت می کند.
قادری گفت: همچنین سازمان بنادر و دریانوردی شرکت های سازنده بخش خصوصی که بتوانند با شرکت های معتبر خارجی مشارکت کنند را مورد حمایت قرار می دهد.