۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۱
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی خبرداد:

تغییرات در بندر شهید رجایی/ پذیرش کشتی های 18 هزار TEU ممکن می شود

به گفته مشاورین ایرانی و خارجی و باتغییر طرح موجود در بندر شهید رجایی، فاز سه این بندر قابلیت پذیرش کشتی های با ظرفیت 18 هزار TEU را پیدا می کند.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۵۰۳۲
تغییرات در بندر شهید رجایی/ پذیرش کشتی های 18 هزار TEU ممکن می شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با مانا با اشاره به مطالعات اخیر انجام شده در بندر شهید رجایی گفت: در مطالعات اولیه و نقشه اجمالی بندر شهید رجایی احداث پنج فاز و همچنین ساخت حوضچه تا محدوده فاز سه پیش بینی شده بود. اما مشاورین سازمان بنادر معتقدند زمانی که قرار است فاز چهار و پنج اجرا شود باید حوضچه سوم تخریب و موج شکن دیگری احداث شود بنابراین طرح موجود بندر شهید رجایی تغییر خواهد کرد.
محمد سعید نژاد در ادامه افزود: طرح اولیه بندر شهید رجایی مربوط به قبل از انقلاب بود که برای آن زمان مناسب است اما با توجه به سایز کشتی های امروزی نیاز به یک تصمیم گیری جدید وجود دارد.
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به نیاز بازنگری طرح اولیه بندر شهید رجایی اظهار داشت: بر این اساس طرح قبلی نیاز به یک بازنگری داشت که برای این کار از مشاورین داخلی و خارجی برای مطالعه در ابعاد مختلف، بازنگری و بروز رسانی دعوت بعمل آمد.
وی درباره پیشنهادات متفاوت مشاورین ایرانی و خارجی گفت: از آنجا که تخریب حوضچه بسیار پر هزینه است یکی از پیشنهادات مشاورین، اتصال حوضچه سوم به فاز چهار و همچنین افزایش محدود اسکله است. بر این اساس متراژ اسکله در فاز سه از 990متر به بالغ بر1430 متر افزایش خواهد یافت.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عمق آب برای پذیرش کشتی های با سایز بالا خاطرنشان کرد: برای پذیرش کشتی ها بزرگ در این حوضچه با عمق آب خیلی مشکل نخواهیم داشت. بنابراین با افزودن دو متر به عمق آب می توان کشتی ها بزرگ را وارد این بندر کرد.
به گفته وی تنها محدودیت موجود در حوضچه است که پیشنهاد مشاورین این بود، محل گردش در حوضچه تا 400 متر افزایش یابد.
وی درباره عرض کانال ورودی گفت: عرض کانال ورودی در حال حاضر 250 متر است که پیشنهاد شد به عرض کانال نیز افزوده شود.
سعیدنژاد در ادامه اظهارات خود ضمن اشاره به مطالعات هیدروگرافی صورت گرفته در منطقه گفت: در جزیره هنگام احتمال می رفت با محدودیت عمق آب روبرو شویم که با مطالعات هیدروگرافی مشخص شد که خوشبختانه این محدودیت نیز وجود ندارد. بنابراین فاز سه بندر شهید رجایی در آینده نزدیک قابلیت پذیرش کشتی های با ظرفیت 18 هزارTEU را پیدا خواهد کرد.
وی در تشریح عملیاتی که قرار است در بندر شهید رجایی انجام شود اظهار داشت: در این مرحله قرار نیست این کانال را توسعه دهیم. از سوی دیگر تمایل نداریم سازه ای را ایجاد کنیم که آیندگان برای توسعه آن دچار محدودیت شوند بنابراین اگر بخواهیم شرایط مناسب ایجاد کنیم تا پذیرش کشتی با ظرفیت 18 هزارTEU ممکن شود، حدود 15 تا 20 درصد ـ با توجه به تفاوت گزارش مشاورین داخلی و خارجی ـ و بدون احتساب هزینه توسعه کانال به هزینه ها افزوده می شود .
مدیر عامل سازمان بنادر با توجه به تصمیم گیری هیئت عامل این سازمان خاطر نشان ساخت: در جلسه هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی تصمیم بر آن شد باتوجه به این که بندر شهید رجایی بزرگترین بندر کشور است، این مبلغ هزینه شود تا بندر شهیدرجایی حالت یک بندر فیدری به خود نگیرد که این امر به صلاح کشور است.
وی با اشاره به افزایش اخیر ترافیک بندری در بندر شهید رجایی تصریح کرد: هم اکنون کانال ورودی در زمان مد مشکلی ندارد و اگر درآینده این بندر با افزایش ترافیک و سایز و ظرفیت کشتی روبه رو شود، کانال ورودی تعمیق و تعریض خواهد شد.
سعید نژاد گفت: سازمان بنادر از سرمایه گذاری و احداث بندر از سوی بخش خصوصی در هر جایی ایران استقبال و برای آن مجوز لازم صادر می کند.
برای عضویت درشورای آیمو کوتاه نخواهیم آمد
سعید نژاد با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور کره جنوبی به همراه تیم اقتصادی خود به ایران گفت: وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران و وزیر امورخارجه کره جنوبی درحضور مقامات عالی رتبه دو کشور توافق نامه های در بخش حمل و نقل دریایی و توسعه بنادر به امضا رساندند که  بر اساس این توافق‌نامه ها فعالیت‌های بین‌المللی خطوط کشتیرانی وهمچنین تردد کشتی‌های تجاری و بازرگانی دو کشور به بنادر یکدیگر افزایش می‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جزئیات تفاهم‌نامه ها عنوان کرد: جزئیات این تفاهم نامه بیشتر در زمینه مقررات و قوانین تردد کشتی‌ها و چگونگی اخذ اسناد، مدارک و پذیرش دریانوردان دو کشور است زیرا اسنادی که هریک از طرفین صادر می کنند باید مورد پذیرش طرف مقابل باشد .
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در این باره ادامه داد: زمینه همکاری‌ توافق نامه ها کوتاه مدت و بیشتردرباره مسائل آموزشی و حمل و نقل کالا بین دو کشوربوده است.
سعید نژاد در پاسخ به سوال به اینکه تاثیر این توافق نامه ها در توسعه حمل و نقل دریایی چه خواهد بود، عنوان کرد: در یک شبکه حمل و نقل بین المللی دریایی که همه کشورها در آن حضور دارند باید روابط در این شبکه تنظیم شود و این تنظیم روابط در قالب تفاهم‌نامه‌ها صورت می گیرد.
وی درباره تاثیر این توافق نامه ها برای عضویت ایران در شورای آیمو در سال 2017، گفت: قبل از لغو تحریم ها برای عضویت در شورای ایمو اقدامات اجرایی بسیاری صورت گرفته است و همچنان ادامه دارد. عضویت در آیمو نیازمند این است که بتوانیم با حضور در سازمان‌های مختلف جهانی، رای لازم را کسب کنیم و در این زمینه کوتاه نخواهیم آمد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار