۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹

بندرشهیدحقانی موفق به تولید گیاه آگار شد

مدیر اداره بنادرودریانوردی شهید باهنر اعلام کرد: شرکت دانش بنیان فن آوران زیست بندر دریا در محدوده بین جزر و مد حوضچه بندر شهید حقانی و موج شکن شرقی آن، مساحتی 300 متر مربع را زیر کشت و پرورش گیاهان دریایی برد.
نویسنده: سپیده یوسفی
کد خبر: ۶۴۹۷۸
بندرشهیدحقانی موفق به تولید گیاه آگار شد
به گزارش مانا محمد محسنی گفت:در راستای فعالیت های دانش بنیان، در پایان بهمن ماه سال 94، شرکت دانش بنیان فن آوران زیست بندر دریا با سرمایه گذاری خود در محدوده بین جزر و مد حوضچه بندر شهید حقانی و موج شکن شرقی آن، مساحتی 300 متر مربع را زیر کشت و پرورش گیاهان دریایی برد. 
وی با اشاره به اینکه این گیاه بصورت فرآوری شده دراختیار مراکز علمی، تولید کننده مواد غذایی و کارخانجات بزرگ دارو سازی قرار می گیرد ، افزود: این نوع گیاه که جلبک دریایی محسوب می شود در کشورهای بزرگ کانادا و آمریکا کشت می شود که به صورت فرآوری شده یا به صورت فله در اختیار مراکز علمی، تولید کننده مواد غذایی و کارخانجات بزرگ دارو سازی به عنوان مواد پایه قرار می گیرد و همچنین درساخت کودهای بیولوژیکی از آن بهره برداری می شود .
مدیر اداره بنادرودریانوردی شهید باهنر در این باره اعلام کرد: از مهمترین کاربردهای این نوع محصول در ساخت دندان مصنوعی و تولید قرص فشار خون است که به واسطه هایپر تنش بودن استفاده ویژه از آن می شود. 
وی گفت :گیاهان یاد شده در بهمن ماه سال 94 با وزن اولیه پنج گرمی هر گیاه در مساحت 300 متری کاشت شد که پس از 60 روز با وزنی بالغ بر 800 گرم برداشت شده که در برداشت اولیه 500 کیلو گرم بوده است.
محسنی تصریح کرد: این محصول پس از برداشت و فرآوری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان برای تولید دارو و خدمات درمانی و پزشکی قرار می گیرد.
این مقام مسئول اضافه کرد: از جمله مزیت های کشت این گیاه در دریا، ایفای نقش فیلتری در حوضچه و دریاست که درصد قابل توجهی از آلودگی آب محل را جذب خود کرده و از تسری به دریا جلوگیری می کند که این کمک بزرگی به موضوع مهم زیست دریایی است.
محسنی اظهار داشت :عموماً کشت و تولید آگار در دنیا از آن کشورهای بزرگ و فعال علمی دنیا است که می توان با حمایت از شرکتهای داخلی کرسی علمی در این حوزه را در دنیا  کسب کرد .
وی در پایان خاطر نشان کرد: شرکت دانش بنیان با پشتوانه قوی علمی و کادر تحصیل کرده در رشته های فیزیک، شیمی و اکولوژی دریایی اداره می شود که خوشبختانه با فعالیت مثبت در این اقدام علمی دریا به عنوان برگزیده نهایی جشنواره شیخ بهایی که در 23 اردیبهشت در اصفهان با حضور ریاست جمهوری،  برگزار خواهد شد، شناخته شده است .
ارسال نظرات
آخرین اخبار