۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۹
امروز افتتاح می شود:

بهره برداری از پساب فاضلاب شهری بندر عباس

امروز با حضور مقامات استانی و حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از پروژه های فاضلاب استان هرمزگان واقع در شهرستان بندر عباس که قرار است پساب قابل مصرف تولید کند، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۶۰۷۵۳
بهره برداری از پساب فاضلاب شهری بندر عباس
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: یکی از مهمترین عوامل اصلی آلودگی آبهای استان هرمزگان، ناشی از ورود پسماندها و فاضلاب های صنعتی و شهری به دریا ناشی می شود.
مجید وفادار، تصریح کرد: بنابراین برای کاهش آلودگی آبها، اصلی ترین راه جلوگیری کننده ساخت تصفیه کننده ها است که باید از سوی وزارت نیرو صورت گیرد.
وی تاکید کرد: امسال دو قرارداد سرمایه گذاری در آبفای استان هرمزگان به ارزش 252 میلیارد تومان در بخش فاضلاب با حضور وزیر نیرو و استاندار هرمزگان، بین شرکت آب و فاضلاب استان و سرمایه گذاران بخش خصوصی امضا شد.
به گفته وی، بیش از هفت هزار میلیارد ریال سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه آب و فاضلاب استان هرمزگان در دو سال اخیر صورت گرفته است که این پروژه های سرمایه گذاری با هدف تامین 104 هزار و 500 متر مکعب آب در شبانه روز در حال اجرا است.
این مقام مسئول در استان هرمزگان بیان کرد: همچنین سه پروژه آب شیرین کن در شهرهای بندرعباس، سیریک و راس میدانی از دیگر پروژه های سرمایه گذاری بخش خصوصی است.
وی در ادامه گفته های خود یادآور شد: فاز اول آب شیرین کن یکصد هزار مترمکعبی بندرعباس باظرفیت 20 هزار متر مکعب در شبانه روز، سال آینده به بهره برداری خواهد رسید. 
وفادار بیان کرد: در حال حاضر آبفای هرمزگان ، 21 پروژه نمک زدایی و 9 پروژه فاضلاب د دست بهره برداری و ساخت دارد که 15 پروژه آب شیرین کن به ارزش 920 میلیارد ریال در شهرها و جزایر استان شامل بندر لنگه، فین، هرمز، هنگام، سوزا، درگهان، ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، لارک و فارور را در دست ساخت دارد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان در ادامه تصریح کرد: این پروژه ها و با حجم تولید 42 هزار و 575 متر مکعب در شبانه روز به زودی به بهره برداری خواهند رسید.
وفادار اذعان داشت: همچنین دو پروژه فاضلاب مسکن مهر درگهان و جزیره ابوموسی در استان هرمزگان از طریق سرمایه گذاری بخش خصوصی با اعتبار 91 میلیارد ریال و حجم تولید یک هزار و 535 متر مکعب به زودی به بهره برداری خواهند رسید.
این مقام مسئول در استان هرمزگان تاکید کرد: هم اکنون جمعیت شهری بندرعباس بالغ بر 500 هزار نفر است و این در حالی است که زمانی که طرح ساخت سیستم فاضلاب شهری در سال 70 برای بندرعباس به تصویب رسید این شهرستان دارای 320 هزار نفر جمعیت بود.
به گفته وی ، افق ساخت سیستم فاضلاب شهری بندرعباس در سال 1390 تعیین شده بود که متاسفانه هنوز این پروژه به طور کامل تحقق نیافته است.
وفادار دلیل این امر را افزایش جمعیت شهرهای بندری طی سالهای اخیر و نیز افزایش ساخت و سازهای مدرن در شهرستان بندرعباس عنوان کرد.
مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست استان هرمزگان بیان کرد: در حال حاضر 70 درصد فاضلاب شهری بندرعباس تصفیه می شود و بر این اساس 600 لیتر در ساعت پساب تولید می شود.
وی اظهار داشت: استفاده از این پساب برای آبیاری فضای سبز و نیز استفاده از در صنایع از استانداردهای لازم برخوردار نبود و بر این اساس مقرر شد با تولید پساب های قابل مصرف در تصفیه های خانه های بندرعباس، بتوانیم وضعیت محیط زیست این شهرستان را متحول کنیم.
به گفته وی، در این راستا امروز با حضور مقامات استانی و حضور معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، یکی از پروژه های فاضلاب استان هرمزگان که قرار است پساب قابل استفاده تولید کند، مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت.
وفادار عنوان کرد: این طرح به عنوان یک طرح پایلوت مورد بهره برداری قرار خواهد گرفت تا سایر سیستم های فاضلاب شهری نیز در راستای بهره برداری از پساب های قابل مصرف اقدام کنند.
برچسب ها: پساب بندر عباس
ارسال نظرات
آخرین اخبار