به گزارش گروه بین الملل مانا، نرخ های spot برای خطوط شرقی-غربی از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در حال کاهش است و در این میان مسیر آسیا-اروپا با سقوط در هفتمین هفته متوالی به کمترین میزان ثبت شده در سال 2015 نزدیک می شود.
شاخص کانتینری شانگهای کرایه حمل از کشور چین به شمال اروپا با 22.6 درصد کاهش بیشتر میزان 257 دلار به ازای هر TEU را ثبت کرد که از کمترین میزان به ثبت رسیده در سال 2015 به رقم 205 دلار به ازای هر TEU تنها 52 دلار فاصله دارد.
در همین حال نرخهای spot از کشور چین به مدیترانه با 22.7 درصد کاهش در هفته جاری به 266 دلار به ازای هر TEU رسید و این درحالیست که کمترین میزان ثبت شده برای این خط در اکتبر سال قبلا و با رقم 195 دلار به ثبت رسیده است.
سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که سقوط کرایه ها تا کجا ادامه می یابد؟
شرایط کنونی بازار در حال حاضر حاکی از بهبود نیست و در هفته گذشته کشتیرانی ها از به تعویق افتادن برنامه افزایش هماهنگ کرایه ها به اواسط مارس سخن به میان آوردند و دلیل آن را کاهش تقاضا عنوان کردند.
حتی در صورت اعلام این تصمیم کشتیرانی ها تا عملی شدن آن و حصول نتیجه راه درازی در پیش دارند.
در مجموع متوسط شاخص شانگهای از 15 خط اصلی در مسیرهای شرق -غرب بر روی کمترین میزان خود یعنی 467.54 واحد ثابت شده است.