۲۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۸

مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم

مدیرکل حفاظت محیط ریست خوزستان از مهار کامل آتش سوزی در بخش عراقی تالاب بین المللی هورالعظیم در غرب خوزستان خبر داد.
نویسنده: فرزانه باغبان
کد خبر: ۶۰۳۱۸
مهار آتش در بخش عراقی تالاب هورالعظیم
احمدرضا لاهیجان زاده در گفتگو با خبرنگار مانا با بیان اینکه در یک ماه اخیر این دومین بار و همچنین سومین بار در سال جاری است که آتش دامن این تالاب را گرفته است افزود: این آتش سوزی که یک هفته ادامه داشت خسارات کلی به بیش از سه هزار هکتار از اراضی نیزاری این تالاب وارد کرد.
وی گفت: درجریان این آتش سوزی که بر اثر اشعه مستقیم آفتاب و مشتعل شدن گاز متان ناشی از انتشار آن در منداب های این تالاب رخ داد بخشی مهمی از مناطق مرزی هویزه و دشت آزادگان را دود و آلودگی فرا گرفت و آسمان این مناطق را تیره و تار کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه آتش به بخش ایرانی تالاب هیچگونه آسیب نرسانده است افزود: به علت گستردگی حریق امکان مهار آن توسط ماموران مرزبانی و محیط زیست عراق فراهم نشد وهمین امر سبب طولانی شدن آتش سوزی در این تالاب شد.
لاهیجان زاده احتمال بروز مجدد آتش سوزی را در این تالاب رد نکرد.
وی گفت: به علت اینکه در سال های گذشته بخش اعظم این تالاب به علت تامین نشدن حق آبه آن با خشکی روبرو شده است بر تامین آب مورد نیاز این تالاب که نقش مهمی در تعادل اکولوژیکی دارد تاکید کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان اینکه این تالاب همچنان با تهدیدهای زیاد طبیعی و انسانی مواجه است گفت: در یک دهه اخیر به علت خشک شدن بخش زیادی از این تالاب، هم اکنون تالاب هورالعظیم به یکی از کانون های مهم گردو غبار تبدیل شده است.
در سال جاری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست دو بار از این تالاب که حدود 350هزار هکتار وسعت دارد بازدید و بر تامین آب این تالاب تاکید کرده بود.
رژیم بعثی عراق در طول جنگ تحمیلی ، بخش مهمی از نیزارهای این تالاب را به منظور مقابله با رزمندگان اسلام به آتش کشید و بسیاری از اهالی اطراف این تالاب را به دیگر نقاط این کشور کوچ داد.
ارسال نظرات
آخرین اخبار