به گزارش گروه بین الملل مانا، موسسه کلارکسون سرمایه گذاری برای کشتیهای جدید را مبلغی بالغ بر 69 میلیارد دلار در سال 2015 ارزیابی کرد که 39 درصد کاهش را نسبت به سال گذشته و حتی سال 2009 نشان می دهد.
بر اساس این گزارش، همه انواع کشتیها به غیر از کشتنیهای تانکر غول پیکر با کاهش سفارش ساخت روبرو شدند.
ساخت فله برها به دلیل بازار کساد آنها و عدم تعادل میان عرضه و تقاضا با کاهش شدید مواجه شد. گازبرها نیز برخلاف سابق با کاهش سفارشات ساخت روبرو شدند. به هرحال برخی از کشتیها بیش از دیگر انواع کشتی مورد توجه کشتیرانی ها و کشتی داران قرار گرفتند که به شرح زیر است:
1- کانتینربرهای غول پیکر به ظرفیت بالای 12 هزار TEU
در سال 2015میلادی 88 فروند کانتینربر به ظرفیت جمعا 1.6 میلیون TEU به ارزش 11.7 میلیارد دلار کشتی سفارش داده شد.
این میزان در سال 2014 میلادی 43 فروند به ظرفیت جمعا 675 هزار و 558 TEU و ارزش 5.2 میلیارد دلار بود. در ابتدای سال شاهد نرخهای کرایه و اجاره خوبی برای کانتینربرهای غول پیکر بودیم و در این حین کشتیرانی های MOL و OOCL که هردو عضو توافقنامه G6 هستند پس از ماهها مذاکره اقدام به سفارش 10 فروند کانتینربر به ظرفیت 20 هزار TEU کردند. در اواسط سال 2015 کشتیرانیهای اروپایی نظیر CMA CGM سه کانتینربر به ظرفیت 20 هزار و 600 TEU و شش کشتی با ظرفیت 14 هزار TEU سفارش دادند. شرکت مرسک نیز 11 فروند کشتی به ظرفیت 19 هزار و 630 هزار TEU سفارش داد و شرکت اورگرین نیز پنج فروند کانتینربر را اجاره کرد.
کشتی سازی ایماباری ژاپن نیز اولین سفارش خود برای ساخت کشتیهای 18 تا 20 هزار TEU را دریافت کردند.
2- نفتکش های غول پیکر
در سال 2015 تعداد 66 فروند نفتکش به ظرفیت جمعا 20.4 میلیون DWT و ارزش 6.2 میلیارد دلار سفارش داده شده بود که این میزان در سال 2014 میلادی 33 فروند به ظرفیت جمعا 10.2 DWT و ارزش 3.2 میلیارد دلار را نشان می دهد.
سال گذشته یکی از بهترین سالها برای نفتکشهای غول پیکر محسوب می شد به طوری که نرخهای Spot برای این کشتیها به 100 هزار دلار در روز رسید. در این میان شرکتهای بسیاری به ویژه کشتیرانیهای دولتی چینی نظیر کاسکو، مرچنتس چین و شرکت توسعه کشتیرانی چین اقدام به توسعه ناوگان نفتکشهای خود کردند.
از دیگرکشتیرانیهایی که اقدام به سفارش نفتکش کردند می توان به شرکتهای بحری عربستان و برخی شرکتهای ژاپنی و یونانی نام برد.
کارشناسان از ادامه این روند در سال 2016 به شرط ثبات کنونی کرایه ها خبر دادند و حتی با توجه به قیمت پایین ساخت کشتی نیز نقطه قوت محسوب می شود.
3- گازبرهای با ظرفیت 140 هزار متر مکعب و بالاتر
در سال 2015 ساخت 29 فروند به ظرفیت کل 5.1 میلیون متز مکعب به ارزش جمعا 5.5 میلیارد دلار در دستور کار کشتی سازان قرار گرفت و این در حالیست که این میزان در سال 2014 میلادی 63 فروند به ظرفیت جمعا 10.8متر مکعب و به ارزش جمعا 14.6 میلیارد دلار را نشان می دهد. در سال 2014 شاهد افزایش چشم گیر سفارش کشتیهای گازبر بودیم که دلیل اصلی آن تقاضا در آمریکا عنوان شده است. در سال 2015 نیز کشتیرانیهای ژاپنی و کره جنوبی نظیر MOL و NYK با هدف پاسخگویی به نیاز داخلی اقدام به سفارش کشتیهای گازبر کردند.
کشتی سازی ایماباری و میتسوبیشی جمعا 10 فروند از کل 29 سفارش کشتی را از آن خود کردند. در آینده شاهد کاهش سفارش گازبرها هستیم وعرضه مازاد در این عرصه بیش از یک یا دو سال به طول نخواهد انجامید.
4- تانکرهای افراماکس
در سال 2015 تعداد 96 فروند تانکر به حجم کلی 10.8DWT و ارزش 4.7 میلیارد دلار ثبت شد که این میزان در سال 2014 میلادی 28 فروند به ارزش 3.1 میلیون DWT و ارزش جمعا 1.5 میلیارد دلار به ثبت رسید. کشتیهای افراماکس نیز بر اساس شاخص بالتیک به میزان 36.850 دلار به اجاره کشتیرانیها در آمدند.
کارشناسان از افزایش کشتیهای افراماکس بیشتر خبر دادند. این گزارش در ادامه از سفارش 11.8 درصدی از کل ناوگان کشتیهای افراماکس جدید سخن به میان آورد. این نوع کشتی نیز برای انتقال نفت خام ایران و آمریکا گزینه مناسبی محسوب می شود.
5- کشتیهای تانکر سوئزماکس
در سال 2015 سفارش 50 فروند کشتی به ثبت رسید که ظرفیت کل آنها به 7.9 میلیون DWT و ارزش 3.5 میلیارد دلار رسید. این میزان در سال 2014 میلادی 44 فروند به ظرفیت جمعا 6.9 میلیون دلار و ارزش سه میلیارد دلار را نشان داد.
کشتیهای سوئز ماکس سومین نوع کشتیهای تانکرهستند که در لیست پنج کشتی پرفروش سال 2015 قرار گرفتند. اجاره این کشتیها در سال 2015 به بالاترین میزان در طول هفت سال گذشته رسید و کشتی داران یونانی بیشترین تمایل را نسبت به این نوع کشتیها نشان دادند.
کشتی سازی هیوندایی نیز با اخذ 19 سفارش بیشترین میزان سفارش کشتیهای تانکر سوئز ماکس را از آن خود کرد .