۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۴
اگر توان مالی دارید:

فله بر بخرید و در آینده سود کنید

حمل و نقل فله در شرایط منحصر به فردی به سر می برد و نرخ های آن کمترین میزان را در طول تاریخ شاخص بالتیک تجربه می کند.
نویسنده: مهری عزیزی
کد خبر: ۶۰۰۳۷
فله بر بخرید و در آینده سود کنید
به گزارش گروه بین الملل مانا، شاخص بالتیک در 18 روز گذشته کمترین میزان را تجربه کرد و به 325 واحد رسید. شرایط وخیم در بازار حمل فله کشتی داران در این عرصه را مجبور به فروش دارایی ها، کاهش ارزش فله برها و ادغام با دیگر بخش ها، بیکار گذاشتن کشتیها و حتی تبدیل فله برها به کشتیهای تانکرکرده است و بر اساس نظر کارشناسان چشم امید خود را به آینده نه چندان نزدیک دوخته اند.
براساس این گزارش، در حالیکه میزان اوراق و لغو یا به تاخیر انداختن سفارش کشتیها به اوضاع وخیم بازار کمک می کند اما به اعتقاد کارشناسان و تحلیلگران لویدزلیست این وخامت بازار فله تا پایان دهه جاری پایان می پذیرد.
آمارهای موسسه آرکتیک سکیوریتی حاکی از خروج 40 میلیون DWT  فله بر تا سه سال آینده از ناوگان جهانی حمل ونقل است که موجبات تعادل نسبی در این عرصه را فراهم می کند. 
براساس آمار منتشره از موسسه تحقیقاتی مریتایم اینسایت تقاضا برای حمل فله در پنج سال آینده سالانه 3.3 درصد افزایش خواهد داشت و در همین دوره زمانی با چهار درصد افزایش معادل 184 میلیون DWT به 959 میلیون DWT خواهد رسید. این بدان معنا است که تا پنج سال آینده هنوزعرضه از تقاضا بیشتر خواهد بود و برای رفع این مشکل نیازبه افزایش چشمگیر مسیرهای مورد تردد و یا خارج کردن بخشی از کشتیها از سرویسها است.
این موارد راه را برای ورود بازیگران جدید در این عرصه بسته نگه می دارد و در عین حال برخی کشتیرانی های فله که در دهه 80 تاسیس شدند هم اکنون از این صحنه کنار رفتند و یا درصدد کناره گیری از این عرصه هستند.
 راه دیگر برای کاهش وخامت بازار پیش خرید است که حجم اسلات ها را از ابتدای سال جاری تاکنون 114 هزار و 297 افزایش داده است که تفاوت چشمگیری را نسبت 95 هزار و 512 اسلات در طول ماه ژانویه سال گذشته نشان می دهد.
به هر حال هنوز برای تصمیم گیری اینکه آیا ترکیبی از راههای موجود در آینده مثمر ثمر واقع خواهد شد زود است.
عرضه و تقاضا بیش از هر موضوع  دیگری به این عرصه صدمه وارد کرده است.
تقاضای حمل فله که در چین بیش از دیگر کشورها خودنمایی می کرد هم اکنون با توجه به سیاستهای جدید دولت این کشوربه شدت پایین آمده است انجمن جهانی استیل از کاهش 2.3 درصدی به 804 میلیون تن در سال 2015 رسید.
در مجموع کشتی سازی های چینی به دلیل جلوگیری از بیکاری و نیل به هدف در دست گرفتن بازار کشتی سازی همچنان به ساخت فله بر مشغول خواهند بود. 
برچسب ها: فله بر
ارسال نظرات
آخرین اخبار