۰۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۰

انتقال جمعیت شهری بندرسیراف یک اقدام ملی است

تهیه پرونده ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف به عنوان یکی از مهمترین مواریث خلیج فارس نیازمند انتقال بخشی از جمعیت این شهر تاریخی به منظور رفع مشکلات ناشی از تجاوز به حریم آثار تاریخی سیراف است که باید با همکاری ارگان های مربوطه تحقق یابد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۸۰۱
انتقال جمعیت شهری بندرسیراف یک اقدام ملی است
مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگارمانا اظهار داشت: ثبت جهانی بندرتاریخی سیراف به دلیل پیچیدگی مسائل شهری در ارتباط با تجاوز به حریم آثار تاریخی این شهر با مشکلاتی روبه رو است.
محمد ابراهیم فروزانی افزود: هم اکنون به طور جدی در حال پیگیری اقدامات لازم جهت ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف هستیم.
وی اظهار داشت: ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف به عنوان یکی از مهمترین مواریث تاریخی خلیج فارس، مستلزم تهیه پرونده ثبتی است که طی آن باید تمام آثار تاریخی موجود در بندر با مشخص شدن حریم آنها دراین پرونده لحاظ شوند.
وی اذعان داشت: با توجه به گسترش جمعیت  و توسعه فضای شهری سیراف، حریم بسیاری از آثار تاریخی تحت الشعاع خانه هایی قرار گرفته است که به طور غیرمجاز در حریم آثار تاریخی ساخته شده اند.                
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر همچنین تاکید کرد: در همین راستا اخیراً جلسه ای مشترک با حضور معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری ، نمایندگان شورای عالی شهرسازی و نمایندگان وزارت نفت جهت بررسی وضعیت ثبت جهانی این بندر تاریخی برگزار شد.                                              
این مقام مسئول در استان بوشهریادآور شد: در این جلسه در خصوص رویکردهای عملیاتی برای تهیه طرح راهبردی گردشگری سیراف مواردی مطرح شد که با تبادل نظر و در نهایت با تصمیم گیریهای خوبی همراه بود.
وی خاطرنشان کرد: پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری برای حل مشکلات سیراف، انتقال بخشی از جمعیت این شهر به شهرستانهای اطراف است که هر چند طرح بزرگی است اما غیرممکن و غیرقابل اجرا نخواهد بود.
به گفته فروزانی، با کاهش جمعیت شهر تاریخی سیراف خواهیم توانست تا حدود زیادی مشکلات ناشی از تجاوز به حریم آثار تاریخی و در نهایت موارد تکمیلی در تهیه پرونده ثبت جهانی سیراف را به سرانجام برسانیم که تحقق این امر از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.                
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در خصوص اقدامات در حال انجام برای ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف تاکید کرد: انتقال جمعیت شهر تاریخی سیراف یک اقدام ملی است و باید به صورت فرابخشی و با همکاری سازمان های مختلف به انجام رسد.      
وی اضافه کرد: وزارت نفت، وزارت راه و شهرسازی، سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، شهرداری و شورای شهر سیراف ، ارگان هایی هستند که می توانند با همکاری تنگاتنگ خود در این امر مهم می توانند نقش اساسی ایفا کنند.                        
فروزانی افزود: همچنین یکی دیگر از مهمترین موانع برای ثبت جهانی بندر تاریخی سیراف، مشخص شدن حریم این بندر است که متاسفانه به دلیل مالکیت وزارت نفت در زمین های اطراف این بندر، تعیین حریم با مشکلاتی مواجه است.                             
این مقام مسئول  تاکید کرد: تعیین حریم بندر تاریخی سیراف نیازمند همکاری وزارت نفت است که امیدواریم  شاهد انجام این همکاری باشیم.
روستای بندر سیراف از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان،است.بندر طاهری، جایگزین بندر تاریخی سیراف شده و هم اکنون بخشی از آن است. سیراف از بنادر دوره ساسانی است که حفاری‌های باستان‌شناسی بسیاری در آن صورت گرفته است. مورخین و باستان‌شناسان بزرگی چون استخری، لویی واندربرگ، اورل استاین و وایت هاوس درباره این بندر گزارش‌های تاریخی و پژوهشی انتشار داده‌اند.
بندر سیراف تا قرن چهارم هجری قمری فعال و در اوج شکوفایی بوده است. علت تخریب آن را زلزله می‌دانند. 
برچسب ها: بندر سیراف
ارسال نظرات
آخرین اخبار