۰۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۹

گردشگری بندر سیراف توسعه می یابد

قرار گیری بندر تاریخی سیراف در قلب منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی در شهرستان عسلویه که جمعیت بسیار زیادی را در خود جای داده است، بیش از پیش بر اهمیت و ارزش بهره برداری گردشگری از آثار تاریخی سیراف می افزاید.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۸۰۰
گردشگری بندر سیراف توسعه می یابد
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر به خبرنگار مانا گفت: به منظور مرمت و ساماندهی قلعه تاریخی نصوری واقع در ساحل بندر تاریخی سیراف تاکنون مبلغ 20 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
محمد ابراهیم فروزانی خاطرنشان ساخت: قصد داریم پس از اتمام مرمت نهایی این قلعه، آن را جهت بهره برداری گردشگری به سرمایه گذار بخش خصوصی واگذار کنیم که به همین منظور بلافاصله پس از اتمام پروژه، واگذاری این قلعه به مزایده گذاشته خواهد شد.
وی در ادامه اضافه کرد: هم اکنون مرمت این قلعه تاریخی با 75 درصد پیشرفت فیزیکی همراه است و انتظار می رود با اتمام سال مالی در تیر ماه سال 95 شاهد اتمام این پروژه بزرگ مرمتی در جنوب کشورمان باشیم.
این مقام مسئول در استان بوشهر، اذعان داشت: البته تحقق این امر نیازمند جذب اعتبارات تکمیلی طی مدت یاد شده است که باید از منابع اعتبارات ملی توسط سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تامین و تخصیص یابد.
به گفته مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر، به نظر می رسد این قلعه تاریخی در بندر سیراف با واقع شدن در ساحل خلیج فارس از قابلیت های زیادی در زمینه سرویس دهی به گردشگران برخوردار باشد.
وی با اشاره به اینکه معماری قلعه تاریخی نصوری متناسب با فرهنگ بومیان ساحل نشین خلیج فارس است، اظهار کرد: می توان از این قلعه تاریخی به عنوان یک هتل سنتی برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی بهره برد.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر بیان کرد: بهره برداری اقتصادی از این مکان تاریخی مرمت شده و با ارزش، بدون شک از توجیه اقتصادی بسیار خوبی برای سرمایه گذاران بخش خصوصی برخوردار خواهد بود.
وی یادآور شد: با تحقق این امر پیشنهادی، بندر تاریخی سیراف به زودی صاحب یک هتل سنتی خواهد شد که می تواند به عنوان عامل مهمی در جذب گردشگران بیشتر به این منطقه قلمداد شود.
این مقام مسئول در استان بوشهر در ادامه تاکید کرد: قرار گیری سیراف در قلب منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی که جمعیتی بسیار زیادی را در خود جای داده است، بیش از پیش بر اهمیت و ارزش بهره برداری گردشگری از آثار تاریخی سیراف می افزاید.
فروزانی اذعان داشت: باید شرایطی فراهم شود تا بتوانیم آنگونه که شایسته سیراف است به معرفی آن بپردازیم تا بتوانیم علاوه بر جذب کارکنان منطقه ویژه عسلویه به بازدید از سیراف، گردشگران داخلی و خارجی زیادی را به این منطقه جذب کنیم.
وی در خصوص بندر تاریخی سیراف اظهار کرد: تحقق این امر نیازمند توسعه زیرساختهای گردشگری در سیراف است که تبدیل قلعه تاریخی نصوری به هتل سنتی و یا رستوران سنتی می تواند این زمینه را فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه قلعه نصوری به «قلعه شیخ» مشهور بوده و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است، اظهار داشت: مصالح به کار رفته در ساخت این قلعه تاریخی،سنگ های بزرگ و ملاط آن گل و گچ است، ضمن اینکه گچبریهای زیبا و منحصر به فردی در این قعله وجود دارد.
این مقام مسئول در استان بوشهر اضافه کرد: همچنین این بنای تاریخی دارای بادگیری همانند بادگیرهای ساختمان های ساحلی خلیج فارس است که در نوع خود برای گردشگران بسیار جذاب است.
روستای بندر سیراف از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان،است.بندر طاهری، جایگزین بندر تاریخی سیراف شده و هم اکنون بخشی از آن است. سیراف از بنادر دوره ساسانی است که حفاری‌های باستان‌شناسی بسیاری در آن صورت گرفته است. مورخین و باستان‌شناسان بزرگی چون استخری، لویی واندربرگ، اورل استاین و وایت هاوس درباره این بندر گزارش‌های تاریخی و پژوهشی انتشار داده‌اند.
بندر سیراف تا قرن چهارم هجری قمری فعال و در اوج شکوفایی بوده است. علت تخریب آن را زلزله می‌دانند. 
مردم روستای بندر طاهری به زبان فارسی با لهجه کنگانی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
برچسب ها: بندر سیراف
ارسال نظرات
آخرین اخبار