۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۰

طرح جامع گردشگری بندر سیراف به زودی نهایی می شود

پیش بینی می شود عملیات تهیه طرح جامع گردشگری شهر تاریخی سیراف که از دو سال پیش آغاز شده است، اوایل سال آینده به اتمام برسد.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۹۹
طرح جامع گردشگری بندر سیراف به زودی نهایی می شود
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تهیه طرح جامع گردشگری شهر تاریخی بندر سیراف به مراحل پایانی خود نزدیک شده است.
محمد ابراهیم فروزانی افزود: پیش بینی می شود عملیات تهیه طرح جامع گردشگری شهر تاریخی سیراف که از دو سال پیش آغاز شده است، اوایل سال آینده به اتمام برسد.
وی با اشاره به جذب اعتبارات قابل توجه برای ساماندهی وضعیت گردشگری و میراث فرهنگی سیراف یادآور شد: اعتبارات تخصیص یافته به سیراف طی دو سال اخیر از مجموع اعتبارات تخصیص یافته این منطقه توریستی طی 15 سال گذشته بیشتر بوده است.
این مقام مسئول در استان بوشهر در ادامه گفته های خود تاکید کرد: با استفاده از اعتبارات تخصیص یافته موفق شدیم، تعداد زیادی از آثار تاریخی این بندر را مرمت کرده و شرایط بهتری برای ورود گردشگران به این منطقه فراهم آوریم.
مدیر کل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم در قالب طرح های جامع شهری در جهت حفاظت از آثار تاریخی این بندر حرکت کنیم.
وی در ادامه بیانات خود تاکید کرد: یکی از مهمترین اقداماتی که در دستور کار اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر قرار گرفته، آماده کردن شرایط برای ثبت بندر تاریخی سیراف در فهرست میراث جهانی است که تهیه طرح جامع گردشگری در پیشبرد این هدف نقش موثری ایفا خواهد کرد.
فروزانی در خصوص انجام کاوشهای باستان شناسی در در سیراف اظهار داشت: هم اکنون برنامه ای برای انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب و نیز در محوطه های تاریخی این بندر از سوی اداره کل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان وجود ندارد.
به گفته وی، تمام برنامه ریزیهای لازم جهت انجام کاوش های باستان شناسی نقاط مختلف کشور از سوی پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری تعیین و اعمال می شود.
مدیرکل اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: در صورت انجام کاوش های باستان شناسی زیرآب در بندر سیراف و کسب نتایج بیشتر در خصوص تاریخ خلیج فارس، این امر تاثیر بسزایی در سرعت بخشیدن به روند تهیه پرونده ثبت جهانی بندر سیراف خواهد داشت.
وی در ادامه تصریح کرد: بندر سیراف می تواند به عنوان پایلوت کاوش های باستان شناسی زیرآب کشور معرفی شود.
فروزانی اذعان داشت: قلعه ساسانی شیلاو، قبور سنگی، مسجد امام حسن بصری، بازار، چاه‌های سنگی، منازل مسکونی تاریخی، کوره‌های سفال‌سازی، آرامگاه ابن سیبویه، مسجد جامع سیراف و عمارت شیخ جبار منصوری از آثار به جا مانده در بندر سیراف هستند.
وی در ادامه بیان کرد: برخی از این آثار مانند آرامگاه سیبویه، قبور صخره‌ای و مسجد جامع سیراف در شمار آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.
این مقام مسئول در استان بوشهر ،با اشاره به اینکه بندر سیراف یکی از مهمترین قطبهای گردشگری استان محسوب می شود،اظهار داشت:این بندر علاوه بر داشتن آثار تاریخی فراوان و قدمت تاریخی چندهزار ساله یکی از زیباترین سواحل استان محسوب می شود.
روستای بندر سیراف از توابع بخش مرکزی شهرستان کنگان،است.بندر طاهری، جایگزین بندر تاریخی سیراف شده و هم اکنون بخشی از آن است. سیراف از بنادر دوره ساسانی است که حفاری‌های باستان‌شناسی بسیاری در آن صورت گرفته است. مورخین و باستان‌شناسان بزرگی چون استخری، لویی واندربرگ، اورل استاین و وایت هاوس درباره این بندر گزارش‌های تاریخی و پژوهشی انتشار داده‌اند.
بندر سیراف تا قرن چهارم هجری قمری فعال و در اوج شکوفایی بوده است. علت تخریب آن را زلزله می‌دانند. 
مردم روستای بندر طاهری به زبان فارسی با لهجه کنگانی سخن می‌گویند، مسلمان و پیرو مذهب شیعه جعفری هستند.
برچسب ها: بندر سیراف
ارسال نظرات
آخرین اخبار