۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹

تهیه اطلس تنوع گونه ای ساحلی – دریایی

به منظور مدیریت گونه های مهاجم غیر بومی و ارایه راهکارهای مدیریتی جهت کاهش اثرات آنها بر محیط زیست دریایی کارگروه تخصصی تشکیل شده است.
نویسنده: حسنا شمس آرا
کد خبر: ۵۹۷۴۴
تهیه اطلس تنوع گونه ای ساحلی – دریایی
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار مانا اظهار داشت: تهیه راهنمای پایش و مدیریت زیست محیطی گونه های غیربومی در استان های ساحلی یکی از مهمترین برنامه های دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست است.
داوود میرشکار ادامه داد: به منظور مدیریت گونه های مهاجم غیر بومی و ارایه راهکارهای مدیریتی جهت کاهش اثرات آنها بر محیط زیست دریایی کارگروه تخصصی تشکیل شده است.                                  
وی خاطرنشان ساخت: حفاظت و احیای گونه های ساحلی – دریایی با تاکید بر گونه های در معرض خطر نیز از دیگر پروژه های در دستور کار است.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زست در ادامه گفته های خود از پایش سواحل صخره ای و ارائه راهکارهای حفاظتی در استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر خبر داد.                                    
وی یادآور شد: پایش تنوع زیستی دریایی در استان های ساحلی شمالی و جنوبی و پایش پستانداران دریایی در هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان در حال انجام است.                                                
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به پایش لاک پشت های دریایی و کوسه ماهیان در استان های جنوبی کشور و نیز پایش ماهیان خاویاری در استان های شمالی کشور اشاره کرد.
وی با اشاره به اینکه پرورش ماهی در قفس یکی از دغدغه های جدی سازمان حفاظت محیط زیست محسوب می شود، تاکید کرد: در این راستا معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست اقدام به چاپ راهنمای ضوابط کشت در قفس دریایی کرده است.
وی در ادامه بیانات خود تاکید کرد: هم اکنون پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از سیاست های اصلی سازمان شیلات ایران در حال گسترش در آبهای شمالی و جنوبی کشور است و بیم آن می رود که با ورود گونه های غیر بومی و مهاجم در دریاهای کشور برای پرورش، آسیب های جبران ناپذیری به محیط زیست دریاهای کشور وارد شود.
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار امیدواری کرد: با چاپ کتاب ضوابط کشت در قفس ماهیان دریایی و در اختیار دادن به پرورش دهندگان بتوانیم از آسیب های احتمالی ناشی از این امر جلوگیری کنیم.       
وی همچنین به انجام مطالعات مربوط به پیش بینی وقوع کشند سرخ در آبهای جنوبی کشور اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: پیشگیری و کنترل پدیده مضر جلبکی از اهمیت بسیار بالایی برای حفاظت محیط زیست آبهای جنوبی برخوردار است.                               
به گفته وی، در این راستا همچنین پایش سیست عامل کشند سرخ و پایش گونه های پلانکتونی عامل کشند سرخ در استان های ساحلی صورت گرفته است. 
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه گفته های خود از تهیه اطلس جلبک های دریایی، اطلس ایکتیو پلانکتون ها و زئو پلانکتون های خلیج فارس و دریای عمان، اطلس نرمتنان دریایی و تهیه اطلس تنوع گونه ای ساحلی – دریایی در آبهای شمالی و جنوبی کشور خبر داد.
وی همچنین به پاکسازی زیستگاه های ساحلی مهم و پرتراکم، آموزش جوامع محلی در راستای آشنایی آنها با نحوه امداد و نجات پستانداران دریایی و حفاظت از محیط زیست سواحل و دریاها به عنوان یکی از اقدامات مهم سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد.                              
مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: این اقدامات در استان های سیستان و بلوچستان، بوشهر و هرمزگان صورت گرفته است.                                               
وی از به روزرسانی نقشه های زیستگاهی ساحلی و دریایی خبر داد و اذعان داشت: امیدواریم با این اقدامات گام های موثری در راستای حفاظت هر چه بیشتر از سواحل و دریاها برداشته شود.
ارسال نظرات
آخرین اخبار